Flera anställda hos Renfe som arbetar på Cercanías i Málaga rapporterar om ökade verbala och fysiska attacker till följd av de stora problem som upplevs på tjänsten.  

De ständiga problemen på Cercanías-tjänsten i Málaga drabbar i första hand resenärerna. 

Men även de anställda på företagen Renfe och Adif har fått en försämrad situation på grund av förseningar och andra problem. En grupp av dem har vänt sig till media för att larma om deras upplevelser. Framförallt under de senaste månaderna då antalet gratisbiljetter ökat och problemen skjutit i höjden. De gör detta eftersom de, enligt dem själva, inte får någon respons på sina klagomål från företagen. 

Dagliga attacker 

De anställda som jobbar med att tjäna kunderna säger att de dagligen möts av förolämpningar, hot och till och med fysiska attacker till följd av de stora problem som finns på tjänsten. 

Annons

”I och med mättnaden på kustlinjen av Cercanías har de verbala attackerna mångdubblats, vi drabbas av flera varje dag”, säger en av de drabbade. Alla som har larmat om situationen ber om att vara anonyma för att undvika interna repressalier. 

Renfes rutiner i dessa situationer är att fylla i ett formulär för riskbedömning. “Som svar skickar de bara ut dokument med råd för att upptäcka hotfulla kunder, men inget om att tillhandahålla förbättrad säkerhet eller fler operatörer. På stationer med mycket trafik är vi ofta ensamma. Vi måste hålla ett öga på maskinerna och sköta kunder, som blir arga på grund av väntan”, säger en annan anställd.

Denne tror att dessa incidenter skulle kunna minskas genom att anställa mer personal. “Men Renfe tar oss inte på allvar, de svarar alltid med en riskbedömning”. Enligt denna persons vittnesmål har två attacker nyligen inträffat vid stationen Torremolinos-La Nogalera. En var mot en operatör och en annan mot en säkerhetsvakt. I båda fallen skedde attackerna efter att offren försökt stoppa personer från att smyga genom vändkorsen utan att betala. 

Förutom Torremolinos-La Nogalera nämns Fuengirola, Central-Alameda och stationerna i Málaga som de mest problematiska. Utöver personalbristen säger de också att en stor del av maskinerna, till exempel biljettautomater, fungerar sämre och sämre. Ofta får de hantera upprörda kunder som säger att en maskin tagit emot deras pengar men inte skrivit ut en biljett. Något som är vanligt när personen säger sig ha klivit på vid en station där det inte finns vändkors men där man behöver passera ett där de kliver av. 

Det faktum att många som åker med C1 är äldre eller turister gör dessutom att mycket tid går åt till att hjälpa kunderna vid automaterna. ”Vi måste hela tiden förklara hur maskinerna fungerar, och det tar mycket tid och skapar problem.”

Miguel Montenegro, generalsekreterare för CGT i Andalusien och chef för järnvägssektorn, varnar för att det finns arbetare som attackeras, och säger att detta beror på avsaknaden av ett verkligt engagemang för järnvägen. ”Allt detta visar att anläggningarna vi har i Málaga är ganska bristfälliga, arbetarna är överbelastade”, påpekar han och framhåller att det är en uppenbar brist på personal.

Han menar att situationen även påverkar lokförare och att många tåg i dagsläget går utan konduktörer. 

Renfe svarar

En talesperson på Renfe hävdar att det inte finns några bevis för att det har skett en ökning av fysiska eller verbala attacker. 

”Personalen är förberedd och utbildad av Renfe att agera under onormala eller konfliktfyllda omständigheter”, betonas från företagets håll.

Man har dock meddelat att man söker anställda till 650 nya tjänster. Varav 330 kommer att vara kommersiella operatörstjänster.