Försäljningen av elbilar på Solkusten ökar men siffrorna är låga jämfört med bensin- och hybridbilar. Den 27 oktober ifjol meddelade EU att nyförsäljningen av bensin- och dieselbilar upphör år 2035.

Bilar som släpper ut någon som helst koldioxid under körning kommer inte att få nyregistreras i EU från och med 2035. Det betyder att bensin- och dieselbilar samt laddhybrider inte blir tillåtna.

Läs mer: Seat Arona den mest sålda bilen

Samtidigt måste tillverkarna sänka sina utsläpp med 55 procent till 2030 jämfört med 2021 års nivå.

Det är bara tolv år till 2035 vilket är ungefär som den genomsnittliga livslängden på ett fordon. I provinsen Málaga och på Costa del Sol är försäljningen av elbilar som ska vara i majoritet i framtiden på låga nivåer.

I storstäder som Madrid och Barcelona går försäljningen av elbilar något bättre. Men i övriga Spanien är försäljningssiffrorna låga.

Mellan januari och oktober stod bensinare för 48 procent av försäljningen eller 8. 834 i antal i provinsen Málaga. Den andra stora gruppen var hybrider med 5.580 visar siffror från Faconauto y Anfac.

Och för dieselbilar som pekas ut som fordonsindustrins svarta får sjunker försäljningssiffrorna, men trots det gjordes 2.362 nyregistreringar vilket var nästan 13 procent av marknaden.

Det som avskräcker folk från att köpa elbil är i huvudsak priset. För många familjer handlar det om en investering på mer än 30.000 euro och med stigande bolån och inflation räcker inte pengarna till.

Köra elbil i tätorter är inga problem men Spaniens kuperade landskap, stekheta somrar, motorvägar och höga hastigheter gör att batteriet töms snabbare.

Även bristen på laddplatser längs allmänna vägar bidrar till ett svalt intresse. I exempelvis Málaga fanns det fram till oktober endast 27 laddställen med två kontakter vardera. Elbilsägare anser att det är otillräckligt för de bosatta i Málaga plus besökare från andra områden.

– Jämfört med det europeiska genomsnittet är vi ljusår bort, resan är lång, säger Juan Peña, vid Ford Garum Motor i Málaga i en intervju i Diario SUR.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.