Flygplatserna på Costa del Sol och Costa Blanca satte nya rekord under augusti månad.

Alicante-Elche hade 1,7 miljoner resenärer och Málaga registrerade 2,4 miljoner vilket var en ökning med tio procent jämfört med rekordåret 2019.

Vi som har rest i sommar har haft det på känn. Det har varit långa köer och många resenärer.

När spanska luftfartsverket Aena på tisdagen publicerade siffrorna för augusti bekräftade bara det vad vi kände.

Annons

Alicante-Elche Miguel Hernández slog nytt augustirekord med 1.702.139 resenärer vilket kan jämföras med 1.692.011 för 2019.

Málaga flygplats gör sin bästa augustimånad i historien med 2,4 miljoner resenärer vilket var en ökning med nära 18 procent jämfört med ifjol.

Den 20 augusti var det bråda dagar för flygplatspersonalen som hanterade 583 avgångar och ankomster.

Enaire som ansvarar för flygtrafiken i Spanien har under sommaren hanterat nära 7.200 dagliga operationer. Vilket är rekord.

Under årets åtta första månader registrerar Solkustens flygplats 14.921.595 resenärer. Det är en ökning med 9,3 procent jämfört med 2019.

Málaga placerar sig på plats fyra bland landets största flygplatser i augusti efter Madrid, Barcelona och Palma de Mallorca. Därefter kommer Alicante-Elche Miguel Hernández, Ibiza, Gran Canaria och Valencia.

Aenas 46 flygplatser och två helikopterplatser hade under augusti månad 29,8 miljoner resenärer. Det är 9,5 procent fler än ifjol och 1,4 procent mer än 2019. Totalt under årets åtta första månader registreras 189 miljoner resenärer en uppgång med 18,7 procent jämfört med samma period ifjol och 1,2 procent mer än motsvarande period 2019.

Flygexperten Jan Ohlsson säger i en kommentar till Svenska Magasinet:

– Tråkig trängsel är dock ett tecken på fungerande konkurrens. Vintern blir nog lite dyrare. Fler flygbolag tycker försiktigtvis det är billigare att ha många plan på marken.

– Men till sommaren skruvar man nog på trafiken igen och kan man inte fylla drygt 90 procent av 189 stolar kommer de dra in turer för att hålla uppe priserna. Få är konkurrens och låga kostnader nyckeln.

– SAS och Norwegian gjorde förvånansvärt låga vinster om man ser till priserna. Men volymmål klarar sig.