Provinsen Granadas turistmyndigheter, Patronato Provincial de Turismo, har under tre dagar träffat resebyråfolk och journalister i Norge, Sverige och Finland. Mellan den 14 till 16 maj har man därför besökt Oslo, Helsingfors och Stockholm.
Det är hotellen på Costa Tropical som har framfört tanken att turistmyndigheterna i Granada bör marknadsföra sig bättre i de nordiska länderna.
Francisco Tarifa som är vicepresident i turistmyndigheten förklarar att Skandinavien anses som en viktig marknad för provinsen Granada. Siffror från 2011 säger att 4.570 finländare, 8.276 norrmän och 7.246 svenskar tog in på hotell i provinsen Granada.
Nu ska myndigheterna slå hål på myten att provinsen bara är sol och sand. Här finns även kultur, monument, landsbygdsturism, golf och skidåkning.
Med 320 soldagar om året och milda temperaturer året runt är Granadakusten något att locka skandinaviska turister till särskilt under höst-vinter menar Luisa García Chamorro, vicepresident vid provinsstyrelsen Diputación.