Över 18.000 besökare väntas till årets största mässa i Málaga inom turism, innovation och restaurang som arrangeras från måndag till onsdag nästa vecka.
500 utställare från 14 länder. Utställningsytan är slutsåld i de tre paviljongerna i Málagas mäss- och kongresshall Fycma.
Det är den 27:e upplagan av Salón de Innovación en Hostelería H&T och några av mässan huvudteman är energieffektivitet, hur man sparar energi och vatten inom turism, uppnår större lönsamhet och förbättrar resenärens upplevelse på hotell och restauranger, och att få fram det lokala och närodlade.
Sydeuropa
Årets mässa beskrivs som historisk med rekord i antalet utställare. Under de tre dagarna mässan pågår arrangeras föreläsningar och symposium med ett 60-tal inbjudna experter.
Genom årens lopp har Salón H&T som mässan kort och gott kallas vuxit och blivit en av de viktigaste i Sydeuropa.
Javier Frutos, som sitter i organisationskommittén sa vid en pressträff på måndagen att mässan är en av de viktigaste händelserna inom hotell- och serveringsbranschen i landet.
Trettio kockar är på plats med Michelinkockar som Quique Dacosta med tolv restauranger med sju Michelinstjärnor runt om i världen och Pepe Rodríguez restaurangchef vid El Bohío med en Michelinstjärna och som sitter med i juryn i tv-programmet MasterChef.
Utrymmena för gastronomi är stora med matlagning och tester som fängslar besökarna.
14 länder
Totalt deltar 14 länder vid mässan däribland Italien, Portugal, Holland, Storbritannien, Frankrike, Brasilien, Kanada, USA, Panama, Schweiz och Turkiet.
Kända lokala varumärken som Sabor a Málaga, Sabor Granada, Sabores Almería och Sabores de la Provincia de Sevilla finns med bland utställarna. Även Burgos Alimenta, Alimentos de Segovia, Alimentos de Palencia och provinsstyrelserna från Cáceres och Badajoz.
Spanska handelskammaren Cámara de Comercio finns med bland utställarna med HUB Málaga Export som ska knyta internationella kontakter.
26,6 miljarder euro
Yolanda de Aguilar, generalsekreterare för Andalusiens turism, betonar att Salón H&T nu är det äldsta evenemanget som hålls i Málaga inom turism.
– Turistnäringen i Andalusien 2024 omsatte 26,6 miljarder euro vilket är 13,3 procent mer än året tidigare. Varje turist spred 82 euro per dag vilket gav 433.000 arbetstillfällen vilket var en uppgång med 3,9 procent, säger Yolanda de Aguilar.
Under dagarna blir det vinprovningar med priser, och utmärkelser som delas ut till talanger och företag inom turistsektorn som har utmärkt sig.
Svenska Magasinet kommer precis som tidigare år att vara på plats och bevaka årets största turistevenemang på Solkusten.