Spanien har mycket att erbjuda. Men till syvende och sist är det serveringsställen, hotell och upplevelser som är det viktiga under ett besök.
Om det tidigare var billigt vin och grisfest som lockade charterresenärer, eller vilda fester med Club 33 så handlar det nu om helt andra upplevelser.

Salón H&T i februari i Málaga är numera en referens i branschen och tillhör en av de större mässorna i sitt slag i södra Europa. I år med 400 utställare och 18.000 besökare.
Salón de Innovación en Hostelería eller Salón H&T som många kallar den kort och gott är en global mötesplats för framtidens mat med fokus på hållbarhet och innovation. Det är en tredagarsmässa som arrangeras varje år i utställningshallarna i Málaga.
Mässan fungerar även som en mätare på hur branschen mår. Och turistsektorn har knappast mått bättre än vad den gör just nu.
Över 85 miljoner utländska besökare kom till Spanien ifjol vara Andalusien hade nästan 34 miljoner turister. En siffra som inte förväntas minska 2024 utan i stället förväntas öka till över 35 miljoner.
Turistnäringen står för 12,8 procent av landets BNP eller 14 procent av regionen Andalusiens BNP. Den omsätter 25 miljarder euro och sysselsätter en halv miljon människor i Andalusien.
Brist på vatten
Om det är några mörka moln på himlen skulle det i så fall vara torkan eller brist på vatten. Det är ett dilemma för turistbranschen.
Turistmål och destinationer är i behov av vatten. Samtidigt ska turistmålen vara solsäkra destinationer och lova minst 300 soldagar om året.
Senaste åren har Costa del Sol verkligen gjort skäl för namnet. Det har aldrig varit så många dagar med sol och så få regndagar.
Kommer vattnet att räcka?

Turisterna kommer att få vatten 24 timmar om dygnet, sa Andalusiens turistråd Arturo Bernal när han fick frågan om torka och brist på vatten.
– Det kommer inte att bli några problem. Turisterna kommer att få vatten 24 timmar om dygnet, sa Andalusiens turistråd Arturo Bernal när han fick frågan om torka och brist på vatten.
– Visst, bristen på regn gör att både besökare och boende måste bli medvetna om att det inte går att slösa. Att det regnar tre dagar i rad hjälper inte. Det är viktigt att vi alla visar ansvar.
Både turistsektorn och den andalusiska administrationen har i flera månader arbetat med olika lösningar för att lindra konsekvenserna av torkan och säkra upp under sommarhalvåret i vad som är den viktigaste perioden för huvudnäringen nämligen turism.
Bland annat handlar det om att med fartyg föra över stora mängder avsaltat havsvatten från anläggningen i Escombreras (Cartagena) till Málaga hamn. Den finns nämligen ett stort överskott vid avsaltningsanläggningen i Murciaregionen som ska transporteras till Málaga hamn men även till Carboneras och Algeciras.
Knökfullt
Den spanska turistnäringen mår alltså utmärkt. Det märks även i antalet utställare. Faktum var att mässan var fullspikad av utställare, en bit över 400 företag och 18.000 besökare.
Det var inte en ledig kvadratmeter i de tre paviljonger som evenemanget upptar på en yta av 26.000 kvadratmeter. Det var knökfullt och företag stod på väntelistan för att få visa sina produkter.
Manuel Villafaina, president i kommittén som arrangerar mässan sa:
– Det finns ett behov av att bygga ut Málagas mässhall Fycma. Vi hade företag specialiserade på köksutrustning, innovation och hållbarhet som vi fick säga nej till eftersom det var fullbokat till sista plats.
Mässtad
Málagas borgmästare Francisco de la Torre spann vidare på behovet av en utbyggnad när Málagas popularitet som mässtad bara växer.
– Jag har skickat ett meddelande till stadsbyggnadsrådet för att fråga om status för ett utbyggnadsprojekt av Fycma. Det är något vi måste göra. Det är en intelligent investering, sa de la Torre.
Andalusiens turistråd Arturo Bernal var inne på samma tankegång.
– Málagas mässhall har blivit för liten och behöver byggas ut. Faktum är att vi redan arbetar med det. En mässa som Salón H&T genererar inkomster, sysselsättning, framsteg och entusiasm inom det som är huvudnäringen på kusten nämligen turism.
Internationellt
Senaste åren har de internationella inslagen ökat. I år vad det med utställare från Italien, Storbritannien, Holland, Frankrike, Mexiko, Puerto Rico, USA, Japan och Kanada. Även journalister från utlandet är på plats för att bevaka den spanska turistsektorn som bara växer och växer.
Salón H&T är numera en referens i branschen och tillhör en av de större mässorna i sitt slag i södra Europa. Det arrangeras forum och debatter där omkring ett 60-tal experter medverkade.
Till årets upplaga som var den 26:e i ordningen kretsade mycket kring 30 stjärnkockar varav flera med Michelin-stjärnor som Hermanos Torres och Jordi Cruz samt 15 sommelierer. 18.000 yrkesverksamma från restaurang- och serveringsnäringen besökte mässan.
Det var många storheter inom matlagning och gastronomi på plats både från både provinsen Málaga, övriga Andalusien och andra regioner i Spanien och utlandet. Serveringssektor är en nyckel till Spaniens ekonomi.
Högsäsong
Ett besök på en mat- och restaurangmässa som den i Málaga visar bara vad som ligger i startgroparna inför ännu en turistsäsong.
Högsäsongen drar i gång i och med påskveckan Semana Santa. Sista helgen i mars månad börjar flygbolagen med sin tabell för sommarhalvåret som sträcker sig fram till sista veckoslutet i oktober.
Framför allt så handlar det om innovation, teknik och hållbarhet. Det är den röda tråden.
– Turistsektorn styrka är just att hitta lösningar när samhället förändras. Med ny teknik, innovation och hållbarhet, säger handelskammarens ordförande, José Carlos Escribano.
Närproducerat
Att myndigheter ger stöd och uppmärksamhet till mindre producenter som får möjlighet att visa upp sina produkter genererar högre omsättning och arbetstillfällen. Just provinsstyrelsens satsning på Sabor a Málaga har slagit mycket väl ut.
– Nystartade företag med kreativa initiativ som även bidrar till ökad konkurrenskraft. Här vid mässan finns nära 40 producenter från Málagas jordbruks- och livsmedelssektor med 250 produkter märkta med Sabor a Málaga, sa Fransisco Salado, president vid provinsstyrelsen Diputación.
Förutom mat och dryck visades också de senaste trenderna från köksutrustning, betalningssystem, diskmaskiner till solpaneler där uttryck och beskrivningar som ”energieffektivitet” och ”teknologiska lösningar” användes av majoriteten av utställarna.