Andalusiska delikatesser presenterades i Östermalms Saluhall

av | mar 11, 2025 | Mat & vin, Näringsliv

Räkna med fler andalusiska produkter i svensk handel i framtiden. Åtta andalusiska företag inom gourmésektorn har visat upp sina produkter i Östermalms Saluhall.

Den svenska regeringen har som mål att 60 procent av maten som serveras i offentliga kök är ekologisk år 2030, jämfört med 35 procent i dag.

Sverige är fortfarande beroende av import för att möta efterfrågan. Nära hälften av ekoprodukterna som säljs i stormarknader kommer från utlandet.

Denna sektor förväntas växa med 3,1 procent fram till 2026.

265 miljoner euro

Det är Andalucía TRADE som har tagit initiativet att visa upp andalusiska delikatesser i Sverige och Danmark för att söka synergier med lokala importörer.

Under 2024 exporterades det andalusiska produkter till Danmark och Sverige för 265 miljoner euro.

Handelsmöten med ansvariga lokala importörer i Sverige ska utmynna i att andalusiska företag kan öka exporten.

Enligt uppgifter från Andalucía TRADE har Sverige och Danmark 16,4 miljoner potentiella konsumenter med hög köpkraft. Intresse för det andalusiska köket ökar och det gäller inte minst produkter med ekologiskt certifikat.

Plats 18

Sverige, som ligger på plats 18 av länder där Andalusien exporterar mest livsmedel, är en mycket intressant marknad för andalusiska livsmedelsföretag.

Svenska konsumenter, med en BNP på 53.640 euro per capita, söker i allt högre grad efter produkter av hög kvalitet, inte minst olivolja.

Ekologisk olivolja, skinka, korv, kryddor, såser, bakverk, bageriprodukter, bordsoliver, mejeriprodukter och ägg bland annat är några av de livsmedel som lokala importörer i Sverige söker.

Några av de andalusiska livsmedelsföretagen som medverkade i Stockholm var Dama Blanca-Sal och Franjuba Pan från Cádiz, Oleoestepa och Palacio Oliaxi från Sevilla, Jamón de Serón från Almería, Luque Ecológico och Aceites Renacer från Córdoba och The Green Gold Oil Co från Jaén.

TIPSA REPORTERN
Ola Josefsson