Ett Spanairplan på väg mot Gran Canaria med 166 passagerare och sex i besättningen kanade plötsligt av rullbana 36 vid terminal 4 och fattade eld vid starten klockan 14.23 på onsdagseftermiddagen.

Hur många som har omkommit är fortfarande osäkert. Uppgifterna går i sär. En av de läkare som arbetat på olycksplatsen säger till El Mundos nätupplaga att endast 23 personer har evakuerats och är vid liv. Deras tillstånd är kritiskt. Det skulle betyda att flygolyckan på Barajas kan ha krävt nära 150 dödsoffer. Räddningsarbetet är komplicerat då temperaturen är hög vid den brinnande flygplanskroppen som bröts i minst två delar.

Enligt myndigheterna redovisas inga officiella definitiva dödsiffror innan alla anhöriga är informerade, enligt RTVE som samtidigt uppger att olyckan har krävt 45 dödsoffer och att 62 är skadade många av dem allvarligt.

Flygplatsen Barajas är för tillfället stängd och satt i akutläge. Fyra fältsjukhus och kristeam är på plats. SAS informationstjänst säger till Svenska Magasinet att en specialtränad krisgrupp är på väg från Skandinavien till Madrid.

Personal vid SAS/Spanairs kontor i Madrid säger till svenskamagasinets nätupplaga att planets vänstra motor började brinna strax efter start.

Enligt Sveriges ambassad i Madrid finns inga uppgifter på om några svenskar fanns ombord. ”Vi jobbar på att få fram information”, säger en ambassadanställd till svenskamagasinet.nu.

Enligt SAS var det ett plan av typen MD-82 med flightnummer JK 5022, som kanade av landningsbanan på Barajasflygplatsen i Madrid.

Bolaget har upprättat ett speciellt telefonnummer på sin hemsida dit oroliga anhöriga kan ringa (+34 800 400 200). SAS kommer också fortlöpande att informera om olyckan på hemsidan.

Spanair är det näst största bolaget på den spanska flygmarknaden efter Iberia. Bolagets lönsamhet har stadigt försvagats i takt med att den spanska ekonomin försämrats.

Bara under första kvartalet i år redovisade Spanair en förlust på knappt 400 miljoner kronor. SAS har utan framgång försökt att sälja bolaget.

I juni beslöt SAS ge upp försöken att sälja bolaget och presenterade samtidigt ett omfattande sparpaket.