En investering på mellan 2.370 till 3.850 miljoner euro handlar det om ifall pendeltågslinjen från Fuengirola ska byggas ut till Marbella och Estepona. Utvecklingsdepartementet har tittat på fem olika alternativ som i dagsläget har blivit två. En fullständig studie ska vara klar till sommaren. Det berättade Utvecklingsministern Iñigo de la Serna som nyligen besökte Marbella.
Det finns två ”vägar” att dra pendeltågslinjen, dels parallellt med betalmotorvägen AP-7:an eller att linjen läggs under kustvägen A-7:an från Fuengirola mot sjukhuset Costa del Sol, Marbella, San Pedro Alcántara och ändstationen i Estepona.
Alternativet med att lägga linjen ovanför mark utmed betalmotorvägen är billigare och kostar 2.370 miljoner euro. Att lägga pendeltågslinjen under mark är betydligt dyrare och skulle kosta runt 3.850 miljoner euro.
Målet med järnvägar är att de ska passera centrum där folk bor. Därför arbetar vi i första hand med det alternativet säger Spaniens utvecklingsminister.
Enligt den första studien som Utvecklingsdepartementet har gjort skulle linjen mellan Fuengirola och Marbella få mellan 4,6 till 5 miljoner resenärer. Med en utbyggd linje till Estepona skulle passagerarantalet öka till mellan 7,44 till 8,15 miljoner.