Förutom att alla anställda kommer att arbeta fem dagar per vecka och därefter vara lediga i två dagar så kommer alla att garanteras 8 lediga långhelger varje år (lördag, söndag och måndag).

Det nya schemat träder i kraft den 3 augusti och införs efter att de ha genomfört en test på 31 stormarknader i Spanien.

Åtagandet har undertecknats för Mercadonas räkning av Juan Roig som är VD för Mercadona samt ordförande för den kommitté som de skapade 2019 tillsammans med fackföreningarna UGT (Unión General de Trabajadores) och CCOO (Comisiones Obreras). Parterna har därefter gått ut med ett gemensamt uttalande i ärendet. Åtgärden är resultatet av företagets åtagande att skapa mervärde för dess arbetskraft, liksom det arbete som utförs av kommittén, vars ”flytande dialog” gör det möjligt att studera och genomföra förslag som de som de för närvarande enats om mellan Mercadona och fackföreningarna, sägs det i uttalandet.

Den sektoriella handelssekreteraren för FeSMC för UGT, Ana Micó, har värderat den ”väsentliga modifieringen” av arbetsvillkoren som nu initialiserats som ett ”riktmärke inom handelssektorn och specifikt inom stormarknadssektorn”.

Även handelschefen för CCOO: s tjänsteförbund, Ángeles Rodríguez, har betonat att detta avtal utgör en ”milstolpe för snabbköpssektorn i Spanien”. Mercadona-personalen, påpekade han, kommer att vara ”den första i sektorn” som kan njuta av tre lediga dagar i rad: lördag, söndag och måndag.

”Idag är en mycket speciell dag för Mercadona eftersom arbetsdagen 5 + 2 representerar ett mycket viktigt steg i den ständiga förbättringen av arbetsvillkoren som har präglat företaget i mer än 25 år. Under hela denna tid har många initiativ införlivats, från att satsa på stabila kvalitetsanställningar till att verka för jämställdhet. Samt dela 25% av vinsten som genereras med personalen, stärka sammanhållningen och göra minimilönen i Mercadona 50% högre än den interprofessionella minimilönen när en person har varit i vårt företag i fyra år, något som för närvarande gäller för 90 % av personalen ”, försäkrade chefen för Mercadonas arbetsmiljö, Ruth García.

Relaterad artikel:
Mercadona och Lidl styrker sina positioner som marknadsledare i Spanien.

Bildtext: Det gemensamma uttalandet, loggor, foto: Mercadona.
Artikel: Jonny Erixon.