Bland Málagas besökare ligger svenskarna på nionde plats i antal. Provinsen Málaga har varit ett populärt resmål för svenskar sedan 1960-talet. Under 2009 har antalet resenärer från Sverige och de övriga nordiska länderna ökat med 60 procent.
Nu gör Málaga stad en satsning på svenskar som målgrupp för att de i högre grad ska få ta del av stadens kulturella utbud och sevärdheter. Såväl ökningen av antalet nordiska turister, som Málaga stads intresse att närma sig den nordiska marknaden, har fått Málaga kommun att välja Sverige som en särskilt viktig målgrupp.
Kampanjen som Málaga Sensaciones står bakom på uppdrag av Málagas Turistkontor kommer under året att utökas till övriga nordiska länder. För närvarande är deras webbplats på spanska, engelska och svenska.
Kampanjens huvudsyfte är att informera om Málaga stad till svenska medier och den svenska turistsektorn däribland resbyrårer och resarrangörer, språkskoleförmedlare samt arrangörer av kryssningar, gruppresor och konferenser.
Seminarier och möten kommer att organiseras för ovanstående grupper i både Sverige och i Málaga. Man kommer även att medverka på turistmässor i Sverige. Málaga stad finns till att börja med på plats på TUR 2011 i Göteborg.
Under de senaste åren har Málaga stad befäst sin roll som ett av de populäraste spanska resmålen, vilket ökningen av nordiska turister under fjolåret visar tydligt.
Málaga är en dynamisk stad med inte minst ett stort antal viktiga infrastrukturprojekt som utbyggnaden av flygplatsen, höghastighetståget, en radikal ansiktslyftning av hamnen inklusive ny kryssningsfartygsterminal, framväxten av tunnelbanan, det moderna Kongresspalatset, Teknikparken, och mycket mer. Alla dessa projekt bidrar till den ständiga ökningen av utländska besökare i Málaga.
Kanske särskilt intressant är ökningen av antal kryssningsfartyg som anländer till Málaga hamn och som innebär att staden kommit att bli en av de viktigaste hamnarna i Medelhavet när det gäller kryssningar och den andra största i Spanien med 660.000 kryssningsresenärer 2010.
Förutom de stora infrastrukturprojekten har Málaga stad framför allt förvandlats till ett stort kulturellt resmål. Museiutbudet växer årligen och uppgår nu till 26 museer. Bland de mest kända finns Museo Picasso samt det kontemporära konstgalleriet Centro de Arte Contemporáneo (CAC) och den 24 mars invigs det nya Museo Thyssen-Bornemisza.
Málaga är en perfekt stad för en långweekend, City Break, med ett fantastiskt klimat året runt, sitt breda kulturella utbud för alla åldrar och oändliga möjligheter att kombinera museibesök, konserter på Teatro Cervantes, nynrenoverade Teatro Echegaray eller någon av de konserthallar som staden erbjuder, att avnjuta såväl det moderna som det traditionella spanska köket på någon av stadens alla restauranger och tapasbarer, med utomhusaktiviteter som vandringar eller cykelturer i bergen och en dag på stranden.
Málaga är en stad som har moderniserat sig utan att glömma eller vända ryggen åt sina traditioner, och är idag en storstad men med den genuina känslan och charmen hos en liten spansk by.
Allt detta gör också Málaga till en idealisk stad för att studera spanska på någon av alla de språkskolor som finns i gamla stan eller längs med havet i den pittoreska stadsdelen Pedregalejo.
Sist men inte minst är Málaga en mångfacetterad miljö att arrangera konferenser, affärsmöten i det moderna Kongresspalatset eller på något av stadens hotell.
Utöver allt detta erbjuder Málaga en rad årliga festligheter, värt att nämnas är det internationellt kända firandet av den katolska påsken Semana Santa. Du hittar Málaga Sensaciones webbplats här