Av de 171 affärer som besöktes i de åtta provinshuvudstäderna, samt Jérez och Marbella, indikerar rapporten att stormarknaden El Corte Inglés i Marbella är den dyraste i Andalusien.
Mercadona- kedjan ligger på tredje plats i Málaga och på andra plats i Marbella när det gäller de mest konkurrenskraftiga priserna.
Prisutvecklingen i huvudkedjorna har varit ojämn. I OCU-korgen med märkesvaror har endast Carrefour sänkt priserna.
De kedjor där kostnaden för OCU-korgen har ökat mest har varit Eroski Center , Supersol och Mercadona.
I Economic Basket, som innehåller de billigaste och privata märkesvarorna, finns det en större mångfald av beteende, åtta kedjor har sänkt sina priser, bland vilka Carrefour Market, Dia Maxi och Dia Market sticker ut.
OCU varnar för att effekterna av coronavirus märks i stormarknader, med förändrade vanor hos konsumenter som köper färre gånger, men mer. De köper fler produkter som de inte konsumerar nu och många fler via internet.
Coronavirusets inverkan har märkts i stormarknadernas priser, som i genomsnitt har stigit med 2,8%. Även om priserna har stigit visar studien att det är möjligt att spara 971 euro i genomsnitt genom att välja den billigaste stormarknaden. I år har OCU analyserat 143 313 priser i 1.062 butiker i 65 spanska städer utöver internet.
I de allra flesta kedjor över hela landet har priserna stigit men ökningarna i Eroski Center och AhorraMas sticker ut. Detta skriver ”Málaga Hoy” och nn undersökning av OCU visar att Las Palmas de Gran Canaria har den dyraste varukorgen i hela Spanien.