För andra året i följd var Skellefteå på road show med kundbesök i Madrid och som en del i Visit Swedens satsning, Consejo de Suecia, mot spanska Meeting & Incentive agenter.

På programmet fanns ett större kundarrangemang på Svenska Ambassaden tillsammans med Svensk-spanska handelskammaren och Visit Sweden och med 150 inbjudna gäster – företagare, reseagenter och press fick produktinformation om Skellefteåregionen och Swedish Lapland samt njuta av specialgjorda Swedish Lapland tapas.

-Tack vare det ökade intresset från Spanien förstärkte vi närvaron från Skellefteå i år, säger Bo Wikström, Skellefteå Convention Bureau, i ett pressmeddelande.
-Det fanns ett uttalat intresse från Ambassaden för lokala Norrländska råvaror och eftersom affärer ofta görs vid ”matbordet” satte vi ribban högt. På plats fanns Stiftsgårdens kökschef Malin Sandberg som med support av hotellchefen Maria Broman tillverkande över 1000 specialgjorda tapas av Norrländska råvaror. Thorbjörn ”älgmannen” Holmlund från Svansele showkockade ren och älg över levande eld.

-Intresset för Skellefteå och våra deltagande partnerföretag var enormt på plats, fortsätter Bo. Vi räknar med att den gemensamma ansträngningen på spansk marknad kommer att landa fler spanska mötes- och incentivgrupper redan till nästa år. Ja, det dök faktiskt upp förfrågningar under pågående event.

Annons

Consejo de Suecia är ett affärssamarbete med ett unikt erbjudande till svenska partners bestående av direktbearbetning av målgruppen agenter i Spanien genom nätverksträffar, främjandeevenemang och personlig försäljning.