Det svenska möbelvaruhuset Ikea firar 15 år i Málaga samtidigt som en större renovering genomförts. Ikeas varuhus i Málaga är det som säljer bäst i Spanien.
Sedan Ikea öppnade i Málaga har möbelvaruhuset haft över 42 miljoner besökare och med en personalstyrka på 635 personer. Bara under det senaste året kom tre miljoner besökare.
Bland de mest sålda produkterna märks den blå bärkassen Frakta som sålts i 1.230.000 exemplar.
När Spaniens Ikeachef, Alberto Fossati, nyligen besökte Málaga berättade han att företaget planerar att expandera i Andalusien med investeringar på totalt 150 miljoner euro fram till 2025.
Som Svenska Magasinet berättade under gårdagen bygger Ikea ett logistikcenter i Antequera som ska hantera 400.000 beställningar på nätet per år. Samtidigt öppnar Ikea ett möbelvaruhus i Almería.
Svensken Linus Frejd som är chef för Ikeas möbelvaruhus i Málaga säger till Diario SUR att företaget har som mål att engagera sig i flera projekt i Málagaprovinsen.
Bland annat har företaget skrivit ett avtal med kommunfullmäktige och universitetet i Málaga för att skapa ett Aula Ikea tillsammans med ESIC och Talent Lab. Ikea ska även satsa på trädplantering och ett avtal är undertecknat med Jubriques kommunfullmäktige för återplanteringen av Sierra Bermeja.
Ikea har även bidraget med en miljon euro till hjälptelefonlinjen Teléfono de la Esperanza, handikapprörelsen, stiftelser och ungdomsorganisationer bland annat.
Under onsdagen var flera betydelsefulla personer på plats som Carmen Sánchez Sierra från regionregeringen och Málagas borgmästare Francisco de la Torre när Ikea visade upp förbättringarna som har gjorts i möbelvaruhuset så att kunderna ska bli mer nöjda med sitt besök.
Första våningen är avsedd för möbler och bottenvåningen för tillbehör. Totalt finns det 20.000 olika produkter.
Med anledning av 15-årsjubileet arrangerar Ikeavaruhuset i Málaga olika aktiviteter 2 till 4 juni. Det blir bland annat livemusik, inredningsworkshops, barnunderhållning och provsmakningar.