Planen att utöka hamnen La Bajadilla togs fram för mer än 10 år sedan och har setts som ett av Marbellas viktigaste projekt.
Nu återupptar regionregeringen det problemdrabbade arbetet och tiden för miljömässiga invändningar har precis löpt ut.
2011 tilldelades arbetet att utöka hamnen till ett konsortium där Málaga CFs kontroversiella ägare, Shejk Abdullah ben Nasser Al Thani, ingick. 2016 drog dock regeringen tillbaka kontraktet.
Projektet är nu tillbaka hos UTE Marina Internacional som förlorade det 2011. De återfick uppdraget efter att Shejk Al Thanis och hans partners inte klarat av att leverera projektet på 4 år. Men av flera anledningar har arbetet inte kunnat komma igång.
Den första investeringen var på 84 miljoner euro för själva hamnen och 7,5 miljoner för den kommersiella delen. Men den totala budgeten kan komma att bli hela 400 miljoner euro.
När man drog igång beräknade man att byggandet skulle skapa omkring 1 500 till 2 000 arbetstillfällen och efter det var klart skulle runt 3 000 nya anställningar kunna knytas till hamnen.
Den nya hamnen ska ha plats för mer än 1 200 båtar och kunna ta emot kryssningsfartyg.
Andra hamnar
Förutom utökandet av La Bajadilla planerar Marbella att återutveckla hamnen Virgen del Carmen. Planerna är dock i en mycket tidig fas men staden hoppas kunna gå framåt med dem efter att man lyckats förnya koncessionen i ytterligare 25 år.
Tekniska arbetslag jobbar redan med ett förslag tillsammans med specialiserade konsulter. “Det blir ett stort projekt som kommer att transformera den nautiska zonen, de kommersiella och rekreationella områden och som kommer att ha ett stort miljömässigt åtagande”, sade borgmästare Ángeles Muñoz efter de senaste diskussionerna om arbetet.