Snart planerar Spanien sänka tiden mellan körduglighetstester för alla över 70. 

Uppskattningsvis 15,5 procent av Spaniens bilister är 65 år eller äldre. Motsvarande ungefär 4,1 av 27 miljoner. Detta segment bland befolkningen ökade med 26 procent mellan 2001 och 2018 och enligt det spanska trafikverket (DGT) är personer i denna ålder inblandade i en tredjedel av alla dödsolyckor på vägarna. 

För en dryg vecka sedan råkade en 95-årig man backa sin bil in i en uteservering i den galiciska staden Vigo och skadade 12 personer. Detta har fått en debatt om äldre personers körduglighet att blossa upp i Spanien. 

Om man inte räknar dödsfall utan istället ser till antalet olyckor är dock personer som är äldre än 65 inte lika inblandade som yngre. Åldersgruppen 35 till 44 är inblandade i dubbelt så många och de under 25 fyra gånger så många. 

Annons

Enligt DGT-direktören Álvaro Gómez beror siffrorna över dödsfall på att personer över 65 är mer sårbara snarare än att de kör med högre riskfaktor. 

I dagsläget finns ingen övre åldersgräns för att köra bil i Spanien. Om man är körduglig avgörs istället på syn-, hörsel- och motoriska tester som görs i samband med att man förnyar sitt körkort. 

Vartannat år

Fram till dess att man fyller 65 måste man förnya sitt körkort vart tionde år. Därefter blir det vart femte. När direktiven från DGT uppdateras med nya EU-regler kommer personer över 70 att behöva förnya kortet vartannat år. 

De som utför testerna har dock möjlighet att sänka giltighetsdatumet på ett körkort till bara ett år om de bedömer att det behövs. 

Chaufförer och andra som kör bil som sitt yrke måste förnya kortet vart femte år tills dess att de fyller 65 och därefter vart tredje år.