Som vanligt så inleds försäsongstesterna för Formel 1 i Spanien, under åtta dagar så håller de till i den Katalanska metropolen Barcelona. Flera stall kommer därefter att förlänga testperioden i Barcelona fram till den 9 mars.
De flesta stall presenterade sina bilar under förra veckan, men det skall till många tester innan alla bitar är riktigt injusterade före den första tävlingen den 25 mars i Australien.
Mercedes har varit de senaste årens dominant men i år finns det förutsättningar för förändringar. Både Ferrari och Red Bull har gjort stora förändringar i sin materiel och de förväntas ha stora möjligheter att ta över tronen. De flesta stallen har framförallt ansträngt sig med att förbättra aerodynamiken, detta gäller framförallt Ferrari och Williams. Mercedes problem under förra säsongen var att bilen var svårhanterlig för förarna, det lär visa sig i Barcelona om den är enklare att hantera i år. En ”dark horse” i sammanhanget är Alfa Romeo Sauber, de har en helt ny bil med ett innovativt koncept. De använder årets motor från Ferrari och har en helt ny växellåda. De har också flyttat både fram och bakaxlar för att förbättra aerodynamiken. Marcus Ericsson gör sin fjärde säsong för Sauber men har fått en ny teamkollega, debutanten Charles Leclerc.
Om vi tittar på det ur Spansk synvinkel så återfinns Fernando Alonso även i år hos McLaren. Men i år slipper han den värdelösa Hondamotor som McLarenbilarna har haft de tre senaste åren. I årets bil återfinns en motor från Renault och förhoppningsvis är den ett betydligt bättre alternativ. De har även gjort andra förbättringar på bilen, bland annat på bakaxeln och de har även lyckats minska färgens vikt med hälften tack vare en ny lackeringsteknik.
Bildtexter: Översta bilden visar Kimi Räikkönen i årets Ferrari, nästa bild visar årets McLaren (färgen heter Papaya Spark och användes första gången 1968). Båda bilderna är officiella bilder från respektive team.