Málaga flygplats förbättrar servicen till personer med nedsatt rörlighet (PMR) genom att justera tillgängligheten och infrastrukturen som att ge personlig hjälp. Det skriver luftfartsmyndigheten Aena i ett pressmeddelande.

Reformen går ut på att underlätta för passagerare med nedsatt rörlighet genom förbättrade väntplatser med fler soffor och att ge personlig service 24 timmar om dygnet i terminalerna 2 och 3.

Med omorganisationen anpassar sig Málaga flygplats efter de riktlinjer i den kvalitetsplan som lanserades förra året och som syftar till att förbättra kvalitet och tjänstevillkor.

Under 2015 hjälpte flygplatsen Málaga-Costa del Sol 107.898 personer med nedsatt rörlighet, det gällde framför allt månaderna maj, september och oktober. Sedan Aena införde tjänsten den 26 juli 2008 har 800.000 resenär fått denna hjälp.

På Málaga flygplats finns 18 mötesplatser eller väntplatser där rörelsehindrade får hjälp.