Det har kostat över 40 miljoner euro. Spårvagnstrafiken i Vélez Málaga var i gång under sex år. Sedan 2012 har trafiken stått stilla.
Varken hållplatser, signalsystem eller spårräls har underhållits.
En omstart av trafiken skulle kosta för mycket. Nu väljer kommunledningen att köra projektet till skroten.
En gång i tiden betraktades det som en helig ko när socialdemokratiska PSOE styrde i Andalusien och Vélez Málaga.
Det kallades för Andalusiens första moderna spårvagnstrafik.
40 miljoner euro satsades på spårvagnstrafik i Vélez med omkring 75.000 invånare. När trafiken drog i gång i oktober 2006 fanns det beräkningar på att verksamheten skulle krascha.
Det fanns varken underlag eller pengar att driva spårvagnstrafik. Då krävdes det generösa bidrag från Junta de Andalucía.
I juni 2012 hade bidragen sinat. Pengarna var slut. Spårvagnarna stannade.
Men PSOE och lokalpartiet GIPMTM (Grupo Independiente pro Municipio de Torre del Mar) hade inte gett upp. Häromåret sökte de bidrag från EU-fonder på 4,1 miljoner euro för att återstarta trafiken igen.
Vid senaste lokalvalet 28 maj fick liberalkonservativa Partido Popular och GIPMTM majoritet.
Den nya kommunstyrelsen överväger nu att skrota hela projektet med att återstarta spårvagnstrafiken.
Det skulle helt enkelt innebära en för hög kostnad på 5,5 miljoner enligt beräkningar vid kommunen.
I stället bör renhållning och underhåll av vägar prioriteras. Liksom gratis kollektivtrafik med bussar för ungdomar och äldre, säger borgmästaren Jesús Lupiáñez till radiokanalen Cadena Ser.