Den ekonomiska krisen skapar nya matvanor skriver idag nyhetsbyrån Efe. Konsumtionen utanför hemmet minskar samtidigt som befolkningen köper mer halvfabrikat eller snabbmat.

Pasta, färdiglagad mat och kakor samtidigt som det köps mindre fisk och frukt. Enligt konsultföretaget TNS har 18,2 procent av dem som äter ute valt att äta på arbetet eller i parken, något som har blivit vanligare under de senaste månaderna som följde av kollapsen av hushållens konsumtion.

Nu höjer kostexperterna ett varningens finger då fetma och övervikt är förknippat med fattigdom.

”Det verkar motsägelsefullt, men mat som innehåller mycket energi är oftare billigare och de familjer som försöker spara väljer sånt som är billigare”, enligt forskaren Helmut Schröder, inom Riesgo Cardiovascular y Nutrición del Instituto Municipal de Investigaciones Médicas (IMIM) de Barcelona.

Annons

Pasta, jungfruolja, färdiga rätter, såser, bakverk ökar just nu medan konsumtionen av grönsaker, ris, bröd, mjölk, fisk och frukt minskar.

Nästan hälften av spanjorerna har ändrat sina vanor när det gäller mat, middagar och kostnader, skriver nyhetsbyrån Efe.

”Det är en övergång till billigare restaurangmat och snabbmat”, enligt José Luis Guerra, president i föreningen Federación Española de Hostelería (FEHR).