Antalet klagomål rörande flyg ökade med 14 procentenheter 2018 jämfört med 2017 visar en färsk undersökning från Konsument Europa som registrerade 6.563 kontakter under 2018.
De i särklass vanligaste klagomålsärendena rörde flygresor, med 44 procenter av alla kontakter, följt av bilrelaterade produkter, farmaceutiska produkter, kläder och skor samt finansiella tjänster. Av samtliga ärenden rörde majoriteten, 72 procent, avtal som ingåtts via nätet vilket är en ökning från 2017 med 68 procent.
En användarundersökning visar att över 95 procent av konsumenterna var nöjda med Konsument Europas handläggning av deras ärende. Konsument Europa har genom sitt ECC-nätverk medlat i över 700 ärenden, av vilka 78 procent löstes till fördel för konsumenten.
För att kunna medla i ett ärende krävs dokumentation, vilket har saknats i väldigt många inkomna klagomål.
Det är nästan bara flygbolag i ärendetoppen. Av de kända bolag som Konsument Europa haft ärenden om domineras topp 10-listan av flygbolag. Det finns dock ett undantag, Vitality Club, som fortsätter att orsaka problem för många konsumenter.
Norwegian, Lufthansa, Ryanair, SAS och konkursade Primera Air (bilden) är registrerade med flest ärenden.
Bland de företag som mottar flest klagomål är största delen hemmahörande i Tyskland, följt av Storbritannien. Därefter följer Danmark, Estland och Spanien.
Antalet besökare på konsumenteuropa.se har ökat med 42 procent till 537.700.
Källa: Konsument Europa