Efter en ny rapport från skolrådet väljer Andalusien att implementera mobilförbudet i regionens skolor även under det andra gymnasieåret.
Telefoner får användas i pedagogiskt syfte men inte för någon typ av fritidsaktivitet.
Förbudet gäller även på raster.
Det är tydligt att användningen har negativa konsekvenser och överdriven användning kan orsaka dåliga akademiska prestationer och störa inlärningsprocessen.” Så lyder den huvudsakliga slutsatsen i en ny rapport från det andalusiska skolrådet (CEA) som presenterades idag.
I rapporten bekräftas rekommendationer som gjordes i december förra året. De menar att begränsningen av användandet av mobiltelefoner inte endast borde gälla under skoltiden, utan vidgas till att gälla även under tiden eleverna reser till skolan.
Det slog även fast att det är “viktigt” att familjer bevakar hur barnen använder sina telefoner, att lärarna har lämplig utbildning för att hantera komplicerade situationer som kan uppstå och att eleverna “förstår konsekvenserna som olämplig användning kan medföra.”
I rapporten finns uttalanden från experter som nämner ökad trötthet, psykiska störningar – låg självkänsla eller ångest – samt försämrade akademiska prestationer och ökade sociala konflikter på skolor som några av konsekvenserna av överanvändande av mobiler.
Rapporten gör även en poäng av att skolor måste ha “tillräckligt utbud av digitala utrymmen och enheter för att möta elevernas behov”, vilket den menar skulle minska beroendet av personliga mobiltelefoner.
När det gäller reglering uppmanar rådet att med största rättssäkerhet begränsa användandet av mobiltelefoner. Detta innebär att reglerna för drift av utbildningscenter behöver skrivas om så att man kan fastslå vilka undantag från förbudet som ska vara godkända.
Rapporten förordar att förbudet av mobiltelefoner och liknande personliga apparater ska gälla till och med det andra gymnasieåret, som i Spanien är obligatoriskt.
Dessutom vill man att mer tid och resurser läggs på att motverka nätmobbning och att de drabbade får ett bättre stöd.