Antalet nordiska turister ökar och är bland den mest intressanta målgruppen för turistmyndigheterna i Andalusien under dessa kristider, rapporterar idag dagstidningen Diario de Sevilla.
I morgon kör turistmyndigheterna i Andalusien en PR-kampanj i köpcentret Marieberg i Örebro där besökarna får smaka på andalusiska specialiteter. Tidigare har man kört liknande kampanjer i Linköping, Norrköping och Göteborg samt i finska städer som Åbo, Helsingfors, Tampere och Koskikeskus.
Satsningen í Norden ingår i en handlingsplan där semesterpaket för Andalusien ska presenteras.
Diario de Sevilla skriver att mellan januari och oktober i år tog 46.800 turister från den svenska marknaden in på hotell i Andalusien, vilket var en ökning med 18,1 procent jämfört med 2009. Dessa svenska resenärer registrerades för 160.285 övernattningar vilket var en uppgång med 24,8 procent. I genomsnitt stannade de i 3,42 dagar.