Vid en presskonferens i Madrid i dag vid middagstid framkom det att flygplanet hade en överhettning i luftintaget strax före start men att detta problem åtgärdades och att planet fick grönt ljus att lyfta. Spanair-ledningen intygade att bolaget har följt alla regler kring underhåll av planet och att bolaget kommer att betala kompensation i linje med gällande regler.

SAS vd Mats Jansson sa också att det inte finns anledning att ställa in flygningar med bolagets flotta av MD82-flygplan på grund av den krasch som drabbade Spanair på onsdagen.

Fortfarande saknas det uppgifter kring den svenska kvinna som inte är återfunnen bland de döda eller skadade. Hittills har endast 19 av de 153 omkomna identifierats. Myndigheterna har utlyst tre dagars landssorg.

Den kvinna som tidigare har uppgetts vara svensk, Anna-Maija Stefanides, 56, och som överlevde kraschen och eldsvådan med fyra brutna revben och ett jack i huvudet är finsk medborgare men bosatt i Stockholmstrakten. Hon vårdas just för tillfället på Hospital Ramón y Cajal i Madrid, enligt dagstidningen ABC.

Natten till i dag publicerade Spanair olycksplanets passagerarlista på sin hemsida. I ett meddelande sade flygbolaget att det efter att ha kontaktat alla passagerarnas familjer beslutat att lägga ut listan.

På den finns 172 namn. 162 personer var passagerare, sex var besättning i tjänst och fyra var besättningsmedlemmar som inte var i tjänst.

”Spanair vill framföra sina kondoleanser till familjerna till offren i denna fruktansvärda olycka. Företaget gör allt som är möjligt för att hjälpa familjerna och tillgodose deras omedelbara behov”, skriver flygbolaget.

Omständigheterna kring flygkraschen på Madrids flygplats Barajas är ännu inte klarlagda och det kommer att ta tid. Den så kallade svarta lådan har hittats.

Ögonvittnen uppger att flygplanet från SAS-ägda Spanair höll just på att lyfta när olyckan inträffade i går eftermiddag klockan 14.23. Det är osäkert om bakhjulen ens hunnit lätta från banan, säger spanska transportministern Magdalena Alvarez till nyhetsbyrån AFP.

Den vänstra av de två motorerna vid planets stjärt började brinna. Det då instabila planet slungades av banan och bröts sönder. Branden spred sig sedan snabbt i planet. Enligt andra medieuppgifter hann planet lyfta 60 meter innan det störtade.

Den svenske flygkaptenen Thomas Johansson säger till Svenska Magasinet att olyckan i Madrid har fått katastrofala följder.

”Det ser ut som en motor har fattat eld efter start. Normalt ska man kunna hantera en situation som denna, men kanske har den skadade motorn skadat andra vitala delar på flygplanet så att det inte har kunnat manövreras i enlighet med dess specifikation”.

Den saknade svenska kvinnan var med när planet, en MD 82, kraschade vid starten från Madrid. Hon hade rest från Arlanda till Madrid.

Spanairplanet skulle till Las Palmas på Gran Canaria. Ett första startförsök efter klockan 13 måste avbrytas. Passagerarna fick besked om att det var problem och att de eventuellt behövde byta plan.
Men samma plan rullade ut för ett nytt startförsök. En stund senare, klockan 14.23, var katastrofen ett faktum. Vit och svart rök steg mot den blå himlen från det bränslefyllda vraket.

Thomas Johansson säger:
”Om den ansvarige teknikern har gett flygplanet grönt ljus för start, har han med all säkerhet gjort i enlighet med de tekniska manualer och procedurer som finns. Det händer ofta att man när man taxar ut eller under den tid man gör checklista inför start att ett mindre tekniskt fel kan inträffa, man går då tillbaka till ”gate” för att få felaktigheten korrigerad av tekniker enlighet de underhållsmanualer som finns”.

De överlevande fördes till sex sjukhus i Madrid med brännskador av andra eller tredje graden, med stora hudområden helt eller nästan helt sönderbrända.

Minst 50 ambulanser och räddningsfordon sattes in. Fyra fältsjukhus slogs upp vid olycksplatsen, ett stort svart förkolnat område bredvid startbanan där planet slagits i bitar.