De gyllene åren för australiensiska viner började för ca 20 år sedan som ett resultat av hårt arbete, vision och en grundlig förberedelse där framför allt kunskapen om vad konsumenten ville ha, spelade en stor roll. När australiensarna bröts sig in på den internationella vinmarknaden, förändrades hela det kommersiella konceptet för viner. Den “gamla världen” Frankrike, Italien, Tyskland, Spanien, Portugal m fl fortsatte att erbjuda samma produkter. Dels dyra, fina viner och dels vanliga bordsviner. Annonseringen var förlegad och vin ansågs vara en dryck för de äldre.
Australien har inga inhemska druvor. De första kolonisterna hade med sig vinstockar från Sydamerika på 1800-talet. Pionjärer som Dr Lindemann vars motto var “vin skall bringa lycka till människan”, började producera vin år 1845. Hans viner är än idag ett av världens mest sålda.
Av alla världens länder har Australien den högsta vinkonsumtionen per capita. Varför? Därför att de visar att vin hör ihop med en yngre livsstil. Man marknadsför viner ihop med en fri, glad livsstil, familjer på picknick i vingården och det vackra folket ombord på en yacht med ett glas chardonnay i handen. Etiketterna är direkta och lätta att förstå. Namnet på druvan framgår klart och tydligt.
Viner marknadsfördes för de växande kedjorna av stormarknader. Alla regioner gick samman för att erövra världen under ett namn; Wine Australia. Brist på restriktiv lagstiftning gjorde att man kunde producera en konsistent produkt och man blandade druvor från olika regioner för att få fram den önskade smaken.
Modern teknik med markkartering och canopy management har fört australiensisk vintillverkning till världstoppen och kopieras nu över hela världen. De var också först med vinturism och uppmuntrar besökare att smaka på viner direkt vid källardörren. Wines4fun har ett stort urval av australiensiska viner, besök hemsidan wines4fun.com eller kontakta dem på info@wines4fun.com