Öppet hus och festligheter den 8 oktober, 15-årsjubileum för Svenska Magasinet och 5-årsjubileum för Kustradion 105. Precis som svenskamerikanarna startade sina tidningar har Svenska Magasinet blivit ett med Spaniensvenskarna. Ambition är att Svenska Magasinet ska fortsätta att vara viktig, att varje hushåll ska få sitt eget exemplar Av Ola Josefsson

Svenskar är ett tidningsläsande folk. Även när de reser och flyttar runt i världen följer nystartade tidningar i svenskarnas spår. När 1,3 miljoner svenskar drog västerut mellan åren 1850 till 1930 betydde det också att mängder av svenska tidningar och magasin började produceras i det nya landet i väster.

Fortsättning i Spanien
Omkring 800 olika svenska tidningar utgavs stundtals i Amerika, enligt siffror från Utvandrarnas Hus och Emigrantinstitutet i Växjö. 1872 utgavs första numret av Nordstjernan som fortfarande utkommer regelbundet. Andra ansedda svenska tidningar var Svenska Tribunen och Vestkusten.
Det som föddes i Amerika på 1800-talet har även fått sin fortsättning i Spanien. I september 1990 utkom det första numret av Svenska Magasinet på Costa del Sol.
Vi på redaktionen är stolta över att vi har kunnat hålla våra utgivningsdagar. Ibland har det varit kris när datorer har kraschlandat och datorprogram havererat. Men tidningen har nått läsaren i tid.

Ombordtidning
Under årens lopp har Svenska Magasinet trots små medel siktat högt. Som första nordiska tidning i Spanien började Svenska Magasinet att distribueras i stolsfickorna på Transweeds flygningar till Málaga.
Den första historiska flygningen med Svenska Magasinet som ombordtidning skedde den 24 oktober 1997. Spanienresenärer har sedan dess kunnat läsa om resmålet under flygningen till Málaga.

Nu även från Göteborg
Detta har fram till nu uppskattats av 10.000-tals resenärer. Efter Transweede har Svenska Magasinet varit ombordtidning hos bolag som Traffic Europa, Nova Air, Britannia, SAS lågprisflyg Snowflake och Sterling.
Från i höst utökar Svenska Magasinet sin service som ombordtidning. Förutom flygningarna från Stockholm med destination Málaga kommer även resenärer från Göteborg att få tidningen på Landvetters flygplats.
Förutom ombordtidning bör också nämnas att Svenska Magasinet har ett samarbete med Spansk Nordiska Sällskapet, AHN. Samarbetet består i att vi sedan några år tillbaka är AHN:s officiella medlemstidning med föreningsinformation.

Kommentarer
Redaktionen får många uppskattande kommentarer från er läsare. Ibland får vi också ris i form av saklig kritik, något som vi också uppskattar. Vi gör ju tidningen för er, därför tar vi gärna åt oss era synpunkter.
Som annonsfinansierat gratismagasin kan ibland gränserna vara ytterst fina när det gäller vems intressen vi går. Detta kan vara oerhört svårt. När man bläddrar i de flesta gratistidningar på Costa del Sol får man lätt intrycket av att det handlar om annonsmagasin.

Trovärdighet
Men en tidnings viktigaste själ är dess trovärdighet. Det spelar ingen roll hur glassig och påkostad en tidning är om inte läsaren och annonsören känner förtroende för produkten denne håller i handen.
Hur får en tidning trovärdighet? Det kan ske på många sätt. Men de flesta håller säkert med om att presentation av nyheter och reportage är objektiv, att tidningen respekterar sina läsare genom att hålla utgivningsdagar och redovisa rätt upplagor.
Svenska Magasinet har som uppgift att berätta och informera om Spanien, svenskkolonin och mycket annat. Ge en kulturell bakgrund och på så sätt ge Spaniensvenskarna en hjälpande hand i hur de kan integrera sig. En tidnings uppdrag är, så långt det är möjligt, skildra vardagen, rapportera om nyheter opartiskt.

Gratis till varje hushåll
Varför är vi gratis? Jo helt enkelt därför att vi vill ge en service åt alla svenskar på Costa del Sol. Vår ambition är att Svenska Magasinet ska vara viktig, varje svenskt hushåll ska få sitt eget exemplar. Tidningen ska vara lättillgänglig, enkel att finna – och dessutom gratis.
Vi skriver gärna om våra annonsörer, i den andan att vi berättar om nyetableringar, jubileum, nya produkter och tips. Nyhetsvärdet går många gånger hand i hand med annonsörerna.

5-års jubileum för radion
När Svenska Magasinet hade 10-års jubileum startade Kustradion 105. Därför blir det ett dubbelt jubileum hösten 2005. Kustradion 105 har hörts i etern i fem år.
Vi som var med när redaktionen låg på Ramón y Cajal 30 har ett antal härliga minnen från en kaotisk tid. Vi var trångbodda, tidningsproduktion skulle samsas med radions personal och gäster.
Några toalettbesök var inte att tänka på när inspelning och sändning pågick. Toaletten låg nämligen i direkt anslutning till inspelningsstudion.

”Lyran” lever
Till dessa rader vill vi också tillfoga minnet av en kär medarbetare och underbar arbetskamrat som lämnade oss allt för tidigt. Jan-Eje Lyrefelt var bland pionjärerna på Kustradion och hans program Fredagsgodis tillhörde de första i programtablån tillsammans med Lars Hedens ”after eight”. ”Lyran” lever i våra minnen.
Till slut vill vi på redaktionen tacka er läsare, lyssnare och annonsörer för att ni har valt just oss. Utan er skulle inte dessa rader ha blivit skrivna. Nu siktar vi framåt mot en ny säsong i Europas skönaste och mildaste vinterklimat.