Över 85 miljoner turister förväntas komma under 2024. Spanien har aldrig någonsin varit populärare och tävlar med Frankrike och USA som världens främsta turistland.

Sol- och strandturism, landsbygdsturism och den kritiserade ”fylleturismen” lockar miljontals besökare.

Spanien öppnade upp sig mot omvärlden under 1960-talet. Turistministern Manuel Fraga lanserade turistslogan ”Spain is different!”. Spanien var inte värre, men det var annorlunda. Det bidrog till förändringar i det spanska samhället och krockade med lokalbefolkningen.

Charterresorna slog igenom i folkhemmet på 1970-talet. 1972 kom det 14 Spiesflyg i veckan till Málaga. La Carihuela i västra delen av Torremolinos som tidigare bestod av odlingar av sötpotatis och sockerrör förvandlades till turistmål med hotell, barer och restauranger med sardiner, chanquetes och boquerones fritos.

2020 avled Mauricio Beriro Attar, en av pionjärerna inom turismen på Solkusten, vid 91 års ålder. Han var grundaren av hotell Tropicana i La Carihuela 1961.

Tropicanas strandklubb var en av kustens populäraste och det första stället där tjejerna bar bikini. Det var dans med Hawaii-tema och unga blomsterskrudade tjejer som dansade. I samband med en hawaiifest 1963 råkade några blommor som täckte tjejernas bröst lossna.

Nyheten väckte så stor uppmärksamhet att händelsen hamnade hos myndigheterna som bötfällde ägaren Mauricio Beriro med 30.000 pesetas.

Män reste från byar i inlandet för att hänga över staketet till Tropicana. Ryktet gick att nordiska blonda skönheter solade och badade topless vid hotellets pool.

Gran Canaria tog emot det första svenska charterflyget i januari 1964. Biskopen på ön startade ett korståg mot topless-badande kvinnor. 1964 sa biskopen:

– Vad får våra goda församlingsbor se på stranden? Inte bara vågor och vita stränder utan även ett skamlöst beteende…

Turismen har alltid bidragit till förändringar och reaktioner. Nu växer kritiken mot massturismen trots att det genererar stora intäkter för landet och skapar arbetstillfällen.

Stigande bostads- och hyrespriser försämrar levnadsförhållandena för lokalbefolkningen som tvingas till trångboddhet. Ungdomar har svårt att hitta bostad till rimligt pris. Negativ miljöpåverkan nämns också.

Antalet turistlägenheter ökar vilket bidrar till att lokalbefolkningen som tidigare har haft en livslång granne numera får en ny granne varje vecka.

De spanska turistorterna är olika. Även om Málaga och Solkusten brottas med ett underskott av bostäder till rimliga priser och att den traditionella handeln försvinner då bara kedjor har råd att betala butikshyror, har man lyckats höja kvalitetsnivån på turismen.

Málagas museer och serveringsställen lockar kultur- och matturister. Solkustens utmärkta möjligheter till golf, tennis och padel lockar sportturister. På så vis har man lyckats undvika ”fylleturism” som kännetecknar Benidorm eller Magaluf.

I Andalusien har myndigheterna senaste tiden tagit fram nya regelverk som ska reglera verksamheten med turistlägenheter och säkerställa invånarnas livskvalitet.

Det finns platser där turister inte är välkomna. Nyligen publicerade The Mirror en lista över turistorter som portar brittiska turister.

Det finns anledning att reflektera över turismen inte minst när det gäller massturismen. Men det bör inte ta sig i uttryck i ”turismfobi” eftersom turismen är en viktig inkomstkälla.

Turismsektorn upplever sin bästa tid på nästan fyra år. Under fjolåret omsatte turistindustrin 186 miljarder euro. Varje turist spenderade i genomsnitt 1.278 euro. Lägg till att antalet arbetstillfällen inom turistsektorn står för 17 procent.

Anställda inom turistnäringen tjänar bättre än någonsin jämfört med 70-talets början då en gin och tonic kostade sju pesetas.

Ibland är känslan en påverkanskampanj. ”Turismofobia” hördes första gången i Katalonien 2017. Sedan har ”turismofobia” exporterats till resten av landet.

I Sverige rapporterades det först om flygskam. Så stanna hemma. Nu är budskapet i medier att Spanien är trötta på turister. Så stanna hemma.

Inget är mer fel än det. Majoriteten av spanjorerna älskar sina besökare.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.