Titta på bilden härintill. Intensiv trafik där personbilar och lastbilar är på väg in i en skarp högerkurva. Tills för bara ett tag sedan var högsta tillåtna hastighet 100 km/h. Nu är den nedsatt till 80 km/h och antalet olyckor har blivit färre. Ännu händer det att lastbilar välter och många fruktar för ett skräckscenario. Av Ola Josefsson
När jag googlar på ”curva de La Cala de Mijas” (kurvan i La Cala de Mijas) får jag upp 29.000 träffar på den spanska sökmotorn. Så gott som varje träff berättar om olyckor och lastbilar som har vält.
För flera decennier sedan blev kurvan ett faktum då kustvägen byggdes om för att gå utanför samhället La Cala de Mijas. Tidigare gick kustvägen igenom samhället.
Nu räknas kurvan till en av de trafikfarligaste platserna på Solkusten tillsammans med avfarten till Arroyo de la Miel. Här upprepas scenen varje dag med köer långt ut på vägbanan.
Det är bilköer som sträcker sig långt ut på högra körfältet på A-7:an med regelbundna trafikolyckor som resultat. Bilar blir stående vid vägkanten medan trafiken i de vänstra körfälten susar förbi, ibland utan ett tanke på att hålla avstånd.
I höstas kom beskedet från Benalmádena kommun att centralregeringen satsar två miljoner euro i att bygga om avfarten vid kilometerskylten 222 på A-7:an där 15.000 motorfordon cirkulerar per dag. Det har varit ett vallöfte sedan 2011.
Avfarten längs A-7:an till Arroyo de la Miel är en av trafikens svarta punkter på Solkusten tillsammans med kurvorna i La Cala och Calaburras. Kurvan vid La Cala de Mijas räknas till den trafikfarligaste platsen på kusten. Den 90-gradiga kurvan som du ser på bilden är en utmaning för tusentals bilister och lastbilschaufförer varje dag.
Det är längs en 700 meter lång körsträcka mellan kilometerskyltarna 201 och 202 som olyckor inträffar årligen. Varningsskyltar, blinkande ljus och automatisk signalering har monterats upp de senaste åren för att varna förare.
Efter att Utvecklingsdepartementet beslutade att sänka den högsta tillåtna hastigheten på körsträckan från 100 till 80 km/h har antalet trafikolyckor med bilar blivit färre. Däremot har åtgärden inte fått ned antalet olyckor som gäller lastbilar.
Boende i området kräver att Utvecklingsdepartementet gör något och bygger om vägavsnittet.
”Vi som känner till platsen vet att vi måste sakta ned före kurvan. Men det finns många andra förare, turister med hyrbilar och yrkestrafik, och för dem är kurvan okänd. Det är mer än en gång jag har sett lastbilar välta” säger en La Cala-bo i en intervju i en spansk dagstidning.
Det har hänt att lastbilschaufförer i färdriktning Marbella har tappat kontrollen över fordonet som vält och kommit över på körfältet mot Málaga. Vid ett sådant tillbud avled chauffören och två personer som färdades i personbilar fick lindrigare skador. Köerna blev fyra kilometer långa på grund av ett oljeutsläpp som blev ett resultat av kollisionen.
Francisco Sepúlveda, president i grannskapsföreningen i La Cala de Mijas, säger i en intervju för dagstidningen Malaga Hoy:
”Vi är vana vid lastbilsolyckor. Kurvan är för snäv och lutningen är felgjord vilket gör att lastbilar som inte färdas säkert välter”.
Det som många fasar för är en större olycka som kan få ödesdigra konsekvenser för badgäster i området. Precis vid kustvägen finns stränder som är fullpackade av badgäster sommartid. Skräckscenariot är att en lastbil sladdar av vägen och ner på stranden.
Vilken lösning ligger närmast till hands? Mijas kommun har fört fram idén att betalmotorvägen AP-7 borde bli gratis eller så borde avgifterna sänkas rejält för att få fler att använda den. Det skulle minska trycket på kustvägen.
En annan lösningen skulle vara att bygga om vägavsnittet. Problemet är att kustvägen är snäv med hav och bostadshus nära inpå. Vid kurvan i La Cala de Mijas är området även kuperat.
Vid fyren Calaburras, strax öster om La Cala, byggdes kustvägen om år 2000 och kurvan rätades ut. Olyckorna fortsätter att inträffa. Det positiva är att olyckorna inte är lika allvarliga som tidigare.