Mitt i pandemin finns det företag som satsar och växer. Semesterbostaden, som hyr ut premiumboenden, är ett bra exempel på detta och växer som aldrig förr. Vi har satt två försäljningsrekord det senaste halvåret och nu letar vi efter fler fastighetsägare som vill hyra via oss för att klara av trycket från ressugna svenskar, säger bolagets grundare Joel Hansson. Semesterbostaden har på fem år växt snabbt och blivit en de största aktörerna på hyresmarknaden längs Solkusten. Idag ger över 340 svenskar bolaget förtroende att hyra ut deras bostäder i Spanien. Många av dem köper också andra tjänster som fastighetsskötsel, städning, deklarationshjälp, renoveringar och ombyggnationer. Och det är just möjligheten att få stöd med allt runt ett boende som gör att Semesterbostaden går bra.

När uthyrningen tvärtnitade förra våren kunde vi snabbt flytta fokus till att hyra ut på longstay till Skandinavier och internationella gäster som hade möjligheten att arbete på distans samt att erbjuda våra kunder möjligheten att renovera sina bostäder. Många har passat på att göra om sina hus när det blev svårt att besöka eller hyra ut dem på korttid, säger Joel Hansson.

Så när många andra företag knäade kunde vi klara oss tack vare vår bredd. Och nu när uthyrningen har skjutit fart igen växer vi rekordartat.

Det är ingen slump att Semesterbostaden är flitigt anlitat. Som stor aktör och ”preferred partner” till både booking.com och Airbnb får alla deras bostäder en hög ranking från start.

Med tanke på att 90% av alla uthyrningar går via dessa två sajter har Semesterbostaden en konkurrensfördel som många andra saknar. En normallägenhet ger runt 150 000 kronor i intäkter på ett år, ett lyxhus på rätt läge mycket mer därtill.

Vi fick ett pris av booking.com förra året för att vi lyckades bra med uthyrningen och fick så goda omdömen från våra gäster. Det var riktigt kul, säger Joel Hansson.

Och även inom byggsidan är efterfrågan stor. Bolaget bygger i år ett eget lyxhus i Nueva Andalucia och bygger om flera lyxhus i Marbellaområdet. Alla arbeten utförs med svensk arbetsledning, svensk kvalitetsansvarig, efter svensk byggstandard och med fast anställd, utbildad personal.
– Våra kunder väljer oss för våra höga standard. Vi har inga överpriser och tummar aldrig på kvaliteten, så kunder som bara jagar låga priser hänvisar vi till andra byggföretag, säger Joel Hansson.

Semesterbostaden har högt ställda mål. Inom fem år ska bolaget vara den största aktören i svensktäta områden längs Solkusten och Algarvekusten. Det sker genom att bygga egna lyxvillor för uthyrning, hitta fler svenska bostadsägare som vill hyra ut samt genom att köpa upp andras uthyrningsverksamheter.
Tidigare i år förvärvade Semesterbostaden 48 hyreskontrakt i Estepona och Dequesa. Och i sommar öppnas också ett kontor där. För att klara av tillväxten har också säljteamen växt och riktar sig nu mot Sverige, Norge och Finland, samt mot den nya marknaden England. Och under mars kommer ytterligare ett 10-tal medarbetare att anlitas för att klara av trycket på byggsidan.

Vi ser ljust på framtiden och letar hela tiden efter nya medarbetare, nya fastighetsägare och nya investerare säger Joel Hansson.

Om bolagsgruppen
Semesterbostaden är en fastighetskoncern med moderbolag i Stockholm och verksamheter i Spanien och Sverige.
Koncernen investerar i fastighetsrelaterade verksamheter där Semesterbostaden sköter uthyrning, ROT Byggarna nybyggnation och renoveringar, samt SB Advisors som sköter redovisning, bokföring och ärenden knutna till att vara fastighetsägare i Spanien.
Antal anställda: 25 lågsäsong, 35 högsäsong.
Antal svenska kunder: 340
Antal uthyrningsbostäder: ca 300