61 olyckor inträffade utmed landsväg A-397 mellan Ronda och San Pedro Alcántara under 2008. Den berömda Rondavägen som många väljer på sin utflykt till Ronda har flera så kallade ”puntos negros”, eller farliga vägavsnitt Av Ola Josefsson

”Varje gång jag reser ned till kusten är det som att leka med livet för varje meter jag kör”. Det säger Juan Peláez, murare från Ronda som under dessa kristider tar alla småjobb på kusten som han kan tänka sig, måndag till fredag.
Det innebär också att Juan får köra landsväg A-397, 45 kilometer mellan Ronda och San Pedro Alcántara. Här finns totalt 365 kurvor, en för varje dag, eller åtta kurvor på varje kilometer, och sikten är dålig om inte urusel vid flera vägavsnitt.

Här passerar 15.000 motorfordon dagligen, även tunga lastbilar och bussar med turister. Förutom kurvorna förekommer ras och att stenar faller ned främst under vintern när det regnar och snöar. På den ena sidan är det risk för ras, på andra sidan bråddjupa raviner.
Varje månad utför Servicio de Mantenimiento de Carreteras de la Consejería de Obras Públicas y Transportes inom regionalregeringen Junta de Andalucía mellan sex och tio vägarbeten på Rondavägen. Det är en mycket hög siffra om man jämför med andra vägar i provinsen som inte får samma uppmärksamhet eller kräver samma underhåll.

Vägarbetena består i huvudsak av att ta bort stora stenar som fallit ned på vägen, eller reparera vägbanan i samband med kollisioner. Under fjolåret registrerades 61 olyckor utmed Rondavägen. En person omkom, fem blev allvarligt skadade medan 24 fick mindre personskador.

Vid korsningar, utfarter eller utmed vägkanten ser man regelbundet blombuketter som förnyas av familjemedlemmar som mist nära och kära i samband med trafikolyckor.

Vid vägen ligger det även två stenbrott som innebär betydande lastbilstrafik förutom mängden av turistbussar som trafikerar Ronda och Costa del Sol. Getter, får och även nötkreatur är en annan vanlig syn som helt oförutsett kan dyka upp på vägen efter en kurva.

En resa mellan Ronda och kusten tar i regel mellan 45 till 60 minuter. För att minska restiden till cirka 22 minuter och för att garantera säkerheten presenterade Consejería de Obras Públicas de la Junta de Andalucía i november 2007 ett motorvägsprojekt på 33 km, en investering som går på cirka 350 miljoner euro. Arbetet skulle vara slutfört under 2012, sade man den gången.
Enligt regionalregeringens delegat i provinsen, Dolores Fernández, har projektet rent tekniskt förändrats flera gånger liksom den tilltänkta vägsträckan. Och enligt en artikel i La Opinión de Málaga fortsätter skisserna över vilken sträckning motorvägen mellan Costa del Sol och Ronda skulle få.