Är en identitet på väg att gå i graven? Det menar strandföretagare och turister som de senaste åren fått se chiringuito efter chiringuito slå igen eller ändra namn till lounge. I stället för ”pescaíto frito” är det mingel, cocktails och hamburgare på menyn. Av Ola Josefsson
Från merendero (rastplats, öppen plats där man äter) och chiringuito (klassisk strandbar) till lounge eller chill out. Nu kräver allt fler traditionella restaurangägare en reglering så att inte den klassiska ”chiringuiton” försvinner.
Varje gång en traditionell chiringuito stänger dör en del av livet. Det säger Francisco Ortega som är ägare till kända Ayo i Nerja i en intervju i dagstidningen Diario SUR. Han sammanfattar den sorg som många ägare till traditionella strandrestaurangen känner när allt fler stänger eller ändrar koncept.
Vad är då en chiringuito?
Det är en strandrestaurang som serverar havets läckerheter. En enkel fiskrestaurang på stranden under den spanska solen. Under våren har flera larmsignaler hörts efter att gamla klassiska ställen som El Caleño och El Lirio i de gamla fiskesamhällena Pedregalejo och El Palo i östra delen av Málaga stängt ned.
Uppskattningsvis har hälften av restaurangerna i Pedregalejo och El Palo bytt koncept och gått från chiringuito till lounge rapporterar Diario SUR.
Är livsstilen att sitta med fötterna i sanden och äta ”pescaíto frito” på väg att försvinna? Håller de traditionella strandrestaurangerna på att bli snackbarer under konceptet lounge? Boquerones och vitt vin i ishink är utbytt mot hamburgare och cocktail.
Även från andra platser kommer liknande rapporter skriver Diario SUR som tagit upp ämnet i flera artiklar. Även i de gamla fiskekvarteren La Carihuela i Torremolinos har flera chiringuito stängt ned och blivit lounge.
Ayo, som nämndes tidigare och som många svenskar i Nerja känner, började jobba i strandrestaurangen på Burrianastranden 1969. Han menar att yrket borde vara skyddat. Givetvis är det nödvändigt att gamla strandrestauranger renoveras och moderniseras utan att ge avkall på traditionen.
Det finns ett växande behov av att skydda en av de ledande gastronomiska skatterna i provinsen. Det menar presidenten för strandföretagarna (Asociación de Empresarios de Playas) Manuel Villafaina i Málaga som också poängterar att nymodigheter givetvis ska finnas och komplettera det gamla.
Att El Lirio stängde ned i östra Málaga betyder inte att ”pescaíto frito” är på väg att försvinna. Det är populärt hos turister som kommer till Pedregalejo och El Palo och äter.
Stadsmiljönämnden i Málaga har planer på ett omfattande åtgärdsprogram i Pedregalejo och El Palo som är eftersatta. Paradoxalt nog är restaurangerna de mest autentiska av alla i Málaga samtidigt som de är i sämst skick menar Marín Cots vid stadsmiljönämnden.
För svenska språkstudenter har Pedregalejo och El Palo blivit ett andra hem. Här finns flera språkskolor och tusentals svenska ungdomar har lärt sig spanska sedan 1970-talet. Tidigare bodde Sven Bertil Taube här medan han som 20-åring lärde sig spela gitarr.
På kusten finns flera traditionella strandrestauranger. Den delvis svenskägda El Sombrero i Marbella är en. I stadsdelen La Malagueta i Málaga finns tre strandrestauranger varav en har samma namn som stadsdelen. Marcos Sicsú ägare till La Malagueta säger att de har valt att fortsätta med traditionen. ”Detta är vad folk vill ha, de vill sitta och äta med fötterna i sanden, med badkläder på som de alltid har gjort” säger han.
Kustlagen eller lagen om strandskyddet har gjort att vissa ägare blivit tvungna att göra stora investeringar för att bygga om, förnya och fräscha upp. Vilket Casa Miguel på gränsen mellan Málaga och Torremolinos gjort. Hela terrassen fick läggas om.
Ägare till strandrestauranger är överens. De tänker inte ge slaget förlorat. De vägrar se klassiska ”chiringuitos” förvandlas till cocktailbarer.
Andalusiens turistansvarige varnar för prishöjningar
Spanien satte turistrekord under fjolåret med 75 miljoner utländska besökare. Det kliar i fingrarna hos näringslivet med att höja priser och öka inkomster.
Andalusiens turistansvarige Francisco Javier Fernández varnar turistbranschen: ”Höj inte priserna, vi får inte svika de spanska turisterna”.
Det sa Fernández när han nyligen besökte turistmässan ITB (Bolsa Internacional de Turismo) i Berlin. Redan under fjolåret minskade den inhemska turismen en aning jämfört med 2015 vilket gör att turistmyndigheterna ser rött.
Näringslivet och turistbranschen vill öka priserna för att öka inkomsterna. Men det kan komma att slå hårt mot spanjorerna själva.
”Det gäller att vara förnuftig och inte låta utbud och handel styra prissättningen. Det kommer en ny dag i morgon” säger Francisco Javier Fernández.
Spanien har som mål att öka kvalitén på turistutbudet. Det är en jätteindustri som arbetar med människor vilket gör att det finns en oro för att priser stiger och spanjorer stannar hemma. Samtidigt talas det om ”logiska” prishöjningar ifjol efter år av kris.
Under 2016 registrerade Andalusien 55 miljoner övernattningar. Turistbranschen sysselsatte ifjol 372.000 personer och omsatte 19.2 miljarder euro vilket var en ökning med sju procent jämfört med året innan.
Andalusien hade under fjolåret 2016 fler turister än Brasilien som arrangerade OS, Australien, Indien och Argentina. Andalusien hade mer turister än vad Kuba och Dominikanska Republiken hade tillsammans. Enbart Torremolinos hade fler registrerade övernattningar än hela Baskien.
En senare påsk och Semana Santa 2017 gör att turistbranschen jublar. Påskvecka i april gör att även sol och stränder lockar besökare.
Året 2017 började för övrigt mycket bra med att Andalusien registrerade 521.116 utländska turister under januari vilket var en uppgång med 14,9 procent jämfört med samma månad ifjol. Andalusien är trea bland Spaniens regioner som drar flest utländska besökare med 13,3 procent av det totala antalet.
Kulturförening i Marbella: ”Låt grillade sardiner bli kulturarv”
Grillade sardiner på små spett eller ”espeto de sardinas” är kanske den maträtt som är mest typisk för kusten tillsammans med gazpachuelo och el campero. Färska sardiner, en nypa salt och grillade på stranden är nummer 1 för många.
Det är kollektivet Marbella Activa som genom kulturföreningen Cilniana vill söka stöd hos Unesco att göra traditionen med grillade sardiner på spett till immateriellt kulturarv.
– Grillade sardiner på spett är en del av den kulturella identiteten inte bara i Marbella utan även i övriga delen av regionen och provinsen Málaga, säger Javier Lima, företrädare för gruppen.
Var på kusten hittar vi de billigaste ”espetos de Sardinas? Faktum är att priset varier mycket beroende på var du är. I El Palo i östra delen av Málaga kostar ett fat sardiner mellan 1,5 och 2 euro. I Estepona ligger priset på åtta euro. Så här är priset på ”Espetos de Sardinas”:
När är då sardinerna som bäst? Traditionen säger att sardinerna smakar som bäst mellan ”två oskulder”, det vill säga mellan den 16 juli, Virgen del Carmen, och den 15 augusti, Virgen de la Asunción.