Min fru och jag har sedan 1990 regelbundet semestrat på Spanska solkusten, hittills 35 gånger. Vi har alltid valt alternativet att hyra privatägda lägenheter i ett huskomplex kallat El Rey i Fuengirola. Det tilltalande läget direkt vid strandpromenaden har varit avgörande. Lägenheterna har varit fullt utrustade och inkluderat sänglinne/badlakan samt slutstädning.
Vi har fortsatt hyra i El Rey, trots att vi under åren upplevt att underhåll av lägenheterna blivit mer och mer eftersatt och att städningen vid ankomsten oftast varit bristfällig, något vi också påpekat ett flertal gånger till förmedlaren.
I slutet av september i år hade vi bokat upp nio nätter i en enligt förmedlaren nyrenoverad och fräsch svenskägd lägenhet på bottenvåningen. Hyran var 600€ för perioden.
Vi tyckte båda vid ankomsten att den såg fin ut, men även här upptäckte vi dålig städning. Smutsiga och fläckiga golv, porslin och glas i köket kladdiga, igensatta skitiga duschmunstycken.
Efter andra natten upptäckte vi på morgonen att vi fått en massa insektsbett. Min fru hade totalt fått 23 bett, jag själv tre. Stora röda blemmor som satt uppradade mestadels på smalbenen.
Då vi är vana vid problem med mygg och andra stickande insekter under resor, sprayar vi alltid sovrummet på kvällen och håller dörrar stängda för att undvika bett, vilket brukar fungera bra. Inga mygg hade heller synts till, så slutsatsen blev efter konsultation med internet och vid hemkomsten med vårdcentralen, att det handlade om något annat.
Då vi efter hemkomsten påtalade saken för förmedlaren, som i sin tur informerade ägaren till lägenheten, blev vi av den sistnämnda avrådda att åka till platser med myggor, sedan erbjudna en kompensation om 50€, vilket vi tackade nej till. Vid kontakt med Konsument Europa fick vi information att reklamationer i dylika fall skall ske på plats, vilket i detta fall var omöjligt eftersom både förmedlare och ägaren fanns i Sverige. Känns lite förnedrande att behöva ta upp saken på detta sätt, men säljer man service kan man inte bara arrogant vifta bort problemen med ” Ja, vad skall man säga om detta! Jag vet verkligen inte vilka förväntningar de har haft som hyr en lägenhet i Spanien. Skall det vara alla tänkbara bekvämligheter så att man bara skall gå till dukat bord hela tiden. Då skall man hellre hyra in sig på ett hotell”.
Till saken hör att vi själva lade ned fem timmar på att rengöra hela sovrummet, med dammsugning av sängar, gardiner, lister, tog bort ryamattor från golvet, bytte sängkläder och våttorkade golven. Därefter försvann också problemen.
Intressant är att höra om fler personer upplevt samma problem i hyrda lägenheter på Solkusten, och om man i så fall fört saken vidare eller inte. Eller som någon sa, ”olägenheten med lägenheten var inte hyran, utan ohyran”.
”Resenären”