Christer Melkerson arbetade som fastighetsmäklare i Sverige när han kom på att han ville sälja hus i Spanien till hugade svenskar Han valde att flytta till Costa del Sol, köpte ett hus mellan Fuengirola och Marbella, och förberedde sig att ta emot svenskarna som skickades ned från huvudkontoret i Sverige.

Men timingen var inte den bästa… Det här var i 90-talets början och vi stavar ”Fastighetskris” på löpsedlar och i nyheter.

Christer som var i behov av ett visa [det var ju så på den tiden, för att kunna stanna i Spanien] köpte en videobutik i centrala Fuengirola och voilà! – med affärsverksamhet här var visa inga problem.

Vid den här tiden fanns också Christers bekant Inge Fuxholt i Spanien, och det var Inge som startade Svenska Magasinet på senhösten 1990. När Inge sedan sålde tidningen tre år senare började Christer sälja annonser åt de nya ägarna. Precis som han gjorde för Sur in English, Entertainer, Look Out… Som en slags mediaagent.

Annons

För Christer, som personifierar entreprenörens alla karaktärsdrag och dessutom med emfas och ett leende gärna understryker att han också är diplomerad marknadsekonom, var det här med media visserligen nytt för honom, men slikt kan man väl också lära sig! Även om han ogärna skriver något annat än sin egen namnteckning.

Så på hösten 1993 var han redo att själv ta över Svenska Magasinet. Christer ville göra Svenska Magasinet lite mer seriös och inte bara ”ett reklamblad”. På den tiden sålde man annonser och lovade lika mycket redaktionellt utrymme till annonsörerna. Knappast en trovärdig sysselsättning om man samtidigt vill låtsas vara riktig tidning.

Christer satte helt sonika epitetet ”Nya” framför det gamla tidningsnamnet för att markera början på en ny era.
– Jag och Göran Carle satt tillsammans med familjen Bodén i deras kök och monterade ”Nya svenska Magasinet” i Corel Draw på en pc som i dag nog skulle väcka mer häpnad att det överhuvudtaget var möjligt att göra tidning på det sättet! Birgitta Terpstra var skribent.

I första numret av ”Nya” Svenska Magasinet presenterar signaturen ”Rulle” videofilmer på en helsida under rubriken ”Video är bäst!”. Videofilmer man kan hyra i en viss videobutik i centrala Fuengirola.

Hm… Är man diplomerad marknadsekonom så är man.