Som en del i Spaniens klimatförändringslag införs lågutsläppszoner i kommuner med över 50.000 invånare vilket påverkar tillfarten till stadskärnorna i 149 kommuner. Först väntar en övergångsperiod där allmänheten ska vänja sig. I slutet på november 2025 väntar böter.

Har du inte hört talats om det tidigare så räkna med att få höra om lågutsläppszoner, lågemissionszoner, Umweltzonen (Tyskland) eller miljözoner (Sverige) framöver. I Spanien kommer de att införas successivt från nu.

Övergångsperiod

Den som börjar granska när lågutsläppszonerna i de enskilda kommunerna på Solkusten med fler än 50.000 invånare börjar tillämpas kan snabbt bli snurrig i huvudet. Övergångsperioden tills tillämpningen införs och böter skrivs ut är väldigt oklar.

Lågutsläppszonerna ZBE införs på prov i kommuner från vinterhalvåret. Men det beskrivs som en övergångsperiod är där allmänheten ska vänja sig och utan böter.

I Sverige finns det miljözoner i Stockholm, Göteborg, Malmö, Mölndal, Uppsala, Helsingborg, Lund och Umeå.

Lågutsläppszoner (ZBE) implementeras av två huvudskäl. Dels för att minska lokala föroreningar och minska klimatutsläppen. De kan också bidra till en trevlig livskvalitet inom och till viss del även utanför zonen med färre bilar, bättre luft och ett friskare liv.

Toppar utsläppslistan

Det är i EU-länder som toppar utsläppslistan, Tyskland, Frankrike, Italien, Polen och Spanien, som inför det som i Spanien heter ZBE.

Trafiken är intensiv många gånger i spanska städer som här vid Muelle Heredia och Plaza de la Marina i Málaga. Det är något som utsläppszonerna ska motverka. Färre bilar, renare bilar och renare luft. Enbart i lågutsläppszonen i Málaga förväntas 26.000 bilar försvinna. I samma zon bor 73.500 invånare.

När besluten om zonerna ZBE verkställs i din kommun tillåts endast fordon som uppfyller de specificerade utsläppsnormerna. ZBE emissionsstandarder är baserade på Euro emission standards.

Lågutsläppszoner, eller på spanska Zona de Bajas Emisiones (ZBE), är områden där de mest förorenande fordonen regleras. Vanligtvis gäller det i centrummiljö som i Gamla stan eller de historiska stadsdelarna i spanska kommuner.

Det innebär att fordon med högre utsläpp inte kan komma in i området. Enbart Málaga centrum får 26.000 färre bilar om dagen när beslutet verkställs. Eller att de mer förorenande fordon måste betala mer om de kommer in i utsläppszon.

Hur ska då allt detta kontrolleras?

Senaste året har vi sett hur övervakningskameror monterats upp. De kopplas till en databas hos spanska Trafikverket DGT (Dirección General de Tráfico).

De största förändringarna sker i storstäder som Málaga. Kommunen har 586.384 invånare. Det mesta av trafiken står Málagaborna själva för. 24,5 procent av fordonen kommer utifrån varav 11 procent från Torremolinos eller andra kustkommuner.

I nuläget är det 26.000 fordon, det vill säga bilar, motorcyklar och mopeder som inte har tillträde till miljözonen om den skulle tillämpas redan idag.

Fordon som är undantagna från lågutsläppszoner?

Elfordon är undantagna från avgifter i lågutsläppszoner. Bensinhybrider måste uppfylla Euro 4-reglerna och dieselhybrider måste uppfylla Euro 6-standarderna för att färdas inom dessa zoner.

Generellt sett är det äldre fordon som kanske inte uppfyller de europeiska miljökraven som begränsas. Större fordon som skåpbilar och lastbilar tenderar också att få högre avgifter.

Fyra miljömärken

Under det första året, från hösten 2024 till hösten 2025, kan samtliga fordon cirkulera. Men från november 2025 införs förändringar stegvis.

De som saknar miljömärke och som kommer utifrån och som inte bor i den aktuella kommunen begränsas tillträde.

Därnäst tas nästa steg att fordon med miljömärke B samt fordon från andra kommuner begränsas tillträde.

Allt detta sker stegvis.

Fordon som bilar, skåpbilar och motorcyklar med miljömärke Cero (noll, 0), Eco och C kan fortsätta att cirkulera fritt. Här finns inga begränsningar. Det gäller även kollektivtrafiken samt taxi och andra taxiliknande tjänster som Uber eller lastbilar med transporter.

Skåpbilar kan cirkulera under de fyra första åren räknat från hösten 2024 oavsett om de har miljömärkning Cero, Eco, C, B eller saknar miljömärket, på spanska ”etiqueta ambiental”. Från det femte året tillåts endast skåpbilar med hemvist i Málaga att cirkulera i zonerna. Övriga som kommer från andra kommuner förbjuds.

Ambulans, polis och räddningstjänsten får röra sig helt fritt liksom boende i området som har ett fordon som är registrerat på samma adress.

De som är bosatta i lågutsläppszonerna begränsas inte. Men det är viktigt att bilen står skriven på bostadsägarens adress när det gäller vägskatten (impuesto de circulación).

Det har gjort att över 1.600 ansökningar till myndigheterna om att byta adress på vägskatten har inkommit de senaste månaderna.

Vad kostar då kalaset?

Det blir både kostnader och inkomster när ZBE införs. Kostnaden för att hantera hela systemet uppgår till 100.000 euro per år. Enbart i Málaga monteras nästan hundra övervakningskameror som läser av fordonens registreringsskyltar.

Intäkter från parkeringar förväntas minska med fem procent då färre bilar har tillträdde och är i omlopp i centrala Málaga.

När böter börjar tillämpas lär det komma in en och annan euro. Boten ligger på 200 euro (100 euro vid snabb betalning) och det finns beräkningar på att intäkter från böter hamnar på 11,6 miljoner euro per år.

Miljömärken

Kommuner med över 50.000 invånare inför ZBE (Zona de Bajas Emisiones = Low Emission Zone) det närmaste året. Men det börjar tillämpas successivt efter ett år, det vill säga hösten 2025.

För att kunna cirkulera i lågutsläppszoner måste du uppfylla vissa krav om att ditt fordon ska ha miljömärket från DGT (Distintivo Ambiental).

Miljömärke B

Bensinbilar registrerade mellan 2001 och 2006. Dieselfordon från 2006 till 2015.

Bensinbilar: miljöklass 3 euro

Dieselbilar: miljöklass 4 euro 4

Motorcyklar, mopeder: miljöklass 2 euro

Miljömärke C

Dieselfordon registrerade efter 2015 och bensinbilar efter 2006.

Bensinbilar: miljöklass 4 euro

Dieselbilar: miljöklass 6 euro

Motorcyklar, mopeder: miljöklass 3 euro

Miljömärke Eco

Hybrid- och/eller gasfordon:

Bensin: miljöklass 4, 5 och 6 euro

Diesel: miljöklass 6 euro

Motorcyklar, mopeder, trikes, fyrhjulingar: hybridfordon (HEV) och plug-in hybrider (PHEV) med en räckvidd på mindre än 40 km i elektriskt läge

Cero (0)

100 % elektriska, bränsleceller (ex. vätgas), plug-in-hybrid (minsta räckvidd 40 km).

Motorcyklar, mopeder, trikes, fyrhjulingar: elfordon (EV), elfordon med utökad räckvidd (REEV) och laddhybrider med en räckvidd på mer än 40 km.

Miljöetiketterna och miljömärkena kan köpas för fem euro vid postkontor, verkstäder som är anslutna till nätverket Cetraa, gestoria och på webbplatsen pegatinas-dgt.com. Bilens inspektionskort (ficha técnica) och personlegitimation måste visas upp.

Utlandsregistrerade bilar kan inte ansöka om miljömärke i Spanien. Kommuner kan be dessa att förregistrera sig individuellt för att komma in i stadskärnan, vilket har hänt i Barcelona.

När börjar lågutsläppszonerna att tillämpas i kustens storkommuner?

 Estepona och Marbella

Estepona var först med att publicera information sista kvartalet 2023. ZBE-utsläppszonen är på 60 hektar. Nästa år förhindras fordon med B eller utan miljömärket att ha tillträde till miljözonen mellan gatorna Avenida de Andalucía, calle Tajo och calle Pilar de Farinós, Avenida de San Lorenzo samt till strandremsan.

Det blir inga böter i Marbella under det första året. Här inväntar man en studie om livskvalitén innan en fullständig förordning är klar. Restriktionerna kommer att gälla i Gamla stan i Marbella samt i centrala San Pedro Alcántara. Grundtanken är att samtliga fordon upp till B har tillträde till en början. Senare väntar förändringar.

Fuengirola och Mijas

Kommunfullmäktige i Fuengirola har godkänt utsläppszonerna. Men i verkligheten kommer det inte att innebära några förändringar sedan tidigare. De gator som ingår har redan begränsad fordonstrafik, antingen är de enkelriktade eller gågator. Fuengirola är till ytan en av landets minsta kommuner vilket gör att fordonstrafiken i de centrala delarna redan är begränsad. Miljözonen är på 100.000 kvadratmeter och 18 gator samtliga i stadskärnan.

Mijas kommunfullmäktige fick nytt styre sommaren 2023 och efter det har den nya kommunstyrelsen inlett studier i hur utsläpps- och miljözoner ska hanteras. Först nästa år förväntas det bli klart.

Benalmádena och Torremolinos

I Benalmádena har kommunstyrelsen blivit försenad. I skrivande stund finns det ingen tillgänglig information som visar vilka gator där trafiken förväntas bli begränsad.

Torremolinos är den kommun som kommit längst och i skrivande stund fanns det planer på att böter skulle utfärdas med start i januari 2025.

Torremolinos är den kommun som kommit längst och i skrivande stund fanns det planer på att böter skulle utfärdas med start i januari 2025. Vilket skulle betyda att Torremolinos tillämpar böter före alla andra.

Zonen täcker området mellan avenida de los Manantiales, plaza Costa del Sol och gatorna Isabel Manoja, María Barrabino, Eduardo Aguilera Romero, Maestra Miret, Río Aranda, Río Arba, Madre del Buen Consejo, Río Salazar, Río Mesa, Río Subordán, Ramal de los Manantiales till calle Hoyo. Restriktionerna ska de första åren gälla de som saknar miljömärket eller har miljömärket B.

Rincón de la Victoria och Vélez Málaga

Rincón de la Victoria är en kommun som förväntas växa och redan nu har passerat 50.000 invånare. Miljözonen är på nio hektar och gäller i innerstan vid plaza de la Constitución, mellan calle Corta, Virgen de la Candelaria och Avenida del Mediterráneo. När det ska tillämpas fullt ut finns ännu inga uppgifter kring.

Vélez Málaga ligger en bit efter. Den nuvarande kommunstyrelsen granskar i nuläget den studie som den förra kommunstyrelsen hade beställt. Det blev ju som sagt regeringsskifte i kommunen efter lokalvalet 2023.

 

Du hittar Spaniens lågutsläppszoner på en interaktiv karta. Klicka på Acceso mapa ZBE

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.