Det talas mycket om närproducerat och närodlat i dessa dagar. I stället för att skicka mat runt hela jorden betonas hållbarhet. Konsumera mat som produceras på hemmaplan och är aktuell för årstiden vilket ger ett mindre klimatavtryck. Det blir en livsstil för allt fler.

Hållbarhet har blivit en livsstil. Med tekniska framsteg och innovation händer mycket inom turistbranschen.

Det fanns en tid när turisttrycket gick illa åt Spanien. Miljöförstöring, hårt slitage och smuts.

”Kilometer 0”-produkter. Nu höjer allt fler på ögonbrynen och hyllar terroirvinerna med etiketten F. Schatz.

Nya vindar

Nu blåser nya vindar när kvalitetsturism ska ersätta massturism och fylleturism.

Jag lyssnade nyligen på statssekreteraren för turism, Rosana Morillo, när hon närvarade i Málaga.

– Allt tyder på att 2023 kommer att bli det bästa året för spansk turism. Vi ska dra till oss turister av hög kvalitet som är medvetna om hållbarhet, sa Morillo.

I fortsättningen handlar det inte om volym. Spanien vill dra till sig besökare som vill lära känna landets traditioner, kultur, hantverk, handel och allt det som gör Spanien unikt. Resenärer som är engagerade och vill ta del av spansk kultur.

”Kilometer 0”-produkter

Vid restaurangmässor har fantasin inga gränser. Nya tapas föds och exponeras

Hon betonade förhållandet mellan innovation och hållbarhet, satsning på bra energianvändning, korrekt hushållning med resurser eller valet av det som kallas för ”kilometer 0”-produkter, det vill säga närodlat och närproducerat.

Jag dryftade ämnet med några vinproducenter som jag mötte under turist- och restaurangmässan Salón H&T i Málaga. När jag kom till Solkusten 1994 fanns det bara ett rödvin från Rondaområdet att köpa i shoppingcenter.

Det var Alfonso Hohenlohe, mer känd som prins Alfonso och grundare till Marbella Club 1954 som producerade vin vid sin anläggning utanför Ronda.

1982  kom en 18-årig Friedrich Schatz till Ronda och började producera vin. Det skulle ta några år innan verksamheten var inkörd. Nu höjer allt fler på ögonbrynen och hyllar terroirvinerna med etiketten F. Schatz.

Sabor a Málaga, En smak av Málaga, är en satsning av provinsstyrelsen med stöd för lokala produkter

2023 finns det ett tjugotal producenter enbart i Rondaområdet och det är inte svårt att hitta närproducerade viner i butiker på kusten, alltså ”kilometer 0”-produkter.

Tapaslivet

Vin och det underbara tapaslivet har blivit en livsstil för många.

Under 2022 hade Spanien 71,6 miljoner utländska besökare och turister vilket endast var 14 procent färre än rekordåret 2019. De spenderade 87 miljarder euro under besöket i Spanien.

17 miljoner av dessa kom hit på grund av gastronomin, visar undersökningar.

Vin och det underbara tapaslivet har blivit en livsstil för många.

– Det spanska varumärket skulle inte existera utan den höga kvaliteten på matenoch det gästvänliga utbudet, säger statssekreteraren för turism, Rosana Morillo.

Att äta tapas, det vill säga smårätter, eller att ägna sig åt ”barhoppning”, det vill säga ”hoppa” från tapasbar till tapasbar har blivit en livsstil. Och det behöver inte kosta skjortan.

Fördelar

Tapaslivet har många fördelar jämfört med traditionella maträtter och menyer och långa sittningar.

Tapas är ett lätt tilltugg och går snabbt att göra. Utbudet är brett och omfattande. Priset är också en fördel. På vissa platser som i Granadaprovinsen är tapas gratis. Beställ en dryck, öl eller vin, och du får en tapas till.

Ett besök på landet

Det mest fantastiska med en tapasrunda är att den bidrar till upplevelser och sociala relationer. Vi talar om en gastronomisk lyx som alla har möjlighet till för några få euro. Rik som fattig.

Vid restaurangmässan i Málaga var det tapas på stående fot. Det är en bransch som lockar fram talanger. Även om ost och skinka är grunden till all tapas så sker en utveckling.

Provinsstyrelsens vice ordförande och Torremolinos borgmästare, Margarita del Cid, lyfte fram matens betydelse för turistmålet genom varumärket Sabor a Málaga.

– Vi är övertygade om att hemligheten med Costa del Sol är kvalitet och en destination som är öppen 365 dagar om året. Och som lockar med god mat.

Talang

Francisco Salado, ordförande i provinsstyrelsen, säger att turistbranschen är på rätt väg. Det finns mycket talang i provinsen Málaga som måste få chansen att komma fram.

Trots färre turister än 2019 så omsatte branschen 2,6 miljarder euro mer ifjol än 2019. Det betyder mer kvalitet och mindre kvantitet i turistbranschen som sysselsätter 124.000 personer.

Viner från Álora har numera en självklar plats

Det är en turistbransch som andas optimism. I över 20 år har Salón H&T arrangerats i utställningshallarna Palacio de Ferias i Málaga. Det är den största mässan på Costa del Sol som vänder sig till turistföretag, restauranger och andra verksamheter inom servicesektorn. Mässan har aldrig varit större än 2023.

– Den har kommit tillbaka starkt efter pandemin och är numera ett nationellt och internationellt riktmärke med nästan 400 företag representerade. Och bland det främsta är gastronomin som har blivit en mycket viktig tillgång för vår destination och en grundpelare för att främja turism, säger provinsstyrelsens ordförande Francisco Salado.

Gästfrihetsbranschens huvudstad

25.000 kvadratmeters yta och 15.000 registrerade professionella arbetare inom restaurang och turism var på plats. Nära 400 företag fanns med bland utställarna i totalt tre paviljonger, aldrig har det varit så många och jämfört med ifjol var det en 50-procentig ökning.

– H&T är innovation och här knyts kontakter för att utveckla turism- och besöksnäringen, säger Javier Hernández, vice president vid hotellföreningen Aehcos.

Och serveringsställenas förening, Mahos, president Javier Frutos tillade:

– Detta visar Málagas position som gästfrihetsbranschens huvudstad.

Synergieffekt

Málagas borgmästare Francisco de la Torre betonade turistindustrins betydelse för kusten.

– Det är den perfekta synergin mellan turism och gästfrihet och som hjälper till att återställa ekonomin i provinsen. Det är en dynamisk sektor som ger mycket. För övrigt är Spanien ett vinnande land inom turism med utmärkt mat, skönt klimat, fascinerande landskap. Spaniens position i världen är den bästa och Málagas är formidabel.

Till årets mässa Salón H&T hade flera internationella utställare kommit. Från Tyskland, Belgien, Italien, USA, Irland, Colombia, Portugal, Frankrike och Marocko.

Att Spanien och Solkusten är en viktig marknad att visa upp sig på står helt klart. Om det inte var produkter som visades upp var det föreläsningar eller workshops.

Michelinstjärnor

Bland vimlet syntes en och annan kändis. Som chefskocken Ferran Adrià grundare till Michelinkrogen elBulli. Totalt fanns 28 chefskockar på plats varav fyra med Michelinstjärnor i CV:et som Diego Gallegos, Fernando Villasclaras, Kisko García och Vicent Guimera.

14 sommelierer, oenologer och proffs från vinvärlden fanns också på plats.

Andalusiens turistråd Arturo Bernal berättade om regionens satsning på 30 miljoner euro till innovation och skapandet av en turisthub där företag inom turistsektorn ska samarbeta.

Så sammanfattningsvis: Lågbudgetresenären får söka till andra destinationer när Solkusten höjer ribban med ökad kvalité och hållbarhet för att på bästa sätt förvalta det som en gång i tiden var känt för strand, sol och grisfest.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.