Det finns 50 000 lediga jobb för serveringspersonal i Spanien trots en nationell arbetslöshet som fortfarande ligger runt 13 procent. Detta nu när turistnäringen står inför en uppdämd reslust efter pandemin.
Varje år när sommarperioden närmar sig börjar Spaniens besöksnäring förbereda sig för sina mest hektiska månader och anställa nya medarbetare i enlighet med detta. Men situationen är annorlunda i år, precis som turistnäringen och de globala ekonomierna går mot normalitet efter två år av Covid-19, och semesterfirare är mer ivriga än någonsin att resa.
Oroväckande nog varnar Spaniens besöksnäring nu för den mycket verkliga utsikten att inte ha tillräckligt med personal för att betjäna nationella och internationella turister i sommar.
På Costa del Sol råder brist på 20 000 camareros (servitörer), medan 30 000 hotellarbetare på Kanarieöarna är arbetslösa, men tusentals tjänster tillsätts inte före sommaren. Bara Benidorm saknar 3.500 arbetare för högsäsongen.
Samma situation har rapporterats i den södra regionen Murcia och i städer över hela Galicien. Faktum är att företag över hela landet står inför brist på serverings- och kökspersonal. Så varför vill ingen i Spanien vara servitör längre?
”Están hartos” som man säger på spanska, de är trötta. Spaniens restaurang och hotellpersonal har i flera år klagat över långa arbetsdagar, obetalda nattskift, lönesänkningar, instabilitet i arbetet, obetalda semestrar och arbetsgivare som betalar dem under bordet för att slippa betala skatt och socialförsäkring.
”Det finns ingen brist på arbetare, det finns en brist på slavar. Folk vill arbeta, men med anständiga villkor”, twittrade Gonzalo Fuentes, från Hospitality Federation of Workers’ Commissions.
Fuentes talade specifikt om de dåliga arbetsförhållandena som finns för servitörer över hela Spanien och förklarade hur arbetsgivare inte alltid följer kollektivavtalen, de registrerar anställda för färre timmar än de faktiskt arbetar, de betalar inte övertid eller de betalar en del av lön ”svart”.
Krögare och hotellägare ser en brist på motivation hos kandidaterna, medan Spaniens fackföreningar fördömer sektorns dåliga arbetsförhållanden. En av huvudfrågorna som har åberopats är låga löner. Enligt en färsk Infojobs-rapport om arbetsmarknaden i Spanien avvisar 80 procent av kandidaterna jobberbjudanden på grund av låga löner.
Data från Spaniens nationella statistikinstitut (INE) visar att lönerna inom besökssektorn har stått stilla sedan 2017, medan lönerna inom fastighets-, hälsovårds- eller offentlig förvaltningsverksamhet växte med cirka 500 euro per år mer under den perioden.
Emilio Gallego, generalsekreterare för Hospitality i Spanien, säger att den genomsnittliga tjänsten är cirka 1.740 timmar per år och den genomsnittliga lönen är cirka 1.400 – 1.500 €, med 1.200 € som ingångslön. I Murcia är lönen för servitörerna 1.000 euro brutto på heltid enligt kollektivavtal, enligt Teresa Fuentes från CCOO-arbetarförbundet.
Lösningen:
Enligt Gallego behövs utländska arbetare för att hjälpa till att möta efterfrågan och fylla jobben. För detta ändamål kommer Spanien enligt uppgift gå med på att fördubbla eller tredubbla antalet tillfälligt anställda från Centralamerika, som för närvarande accepteras genom ett sysselsättningsbaserat migrationsprogram, i en överenskommelse med USA:s regering.