Sedan januari förra året har 385 olyckor orsakats av elsparkcyklar i Spanien. 83 av dem har lett till allvarliga skador och i 18 fall har det slutat i dödsfall. 

Katalonien har varit värst drabbat med 22 av dessa allvarliga skador. Därefter kommer Balearerna med 18, Aragonien med 11 medan Andalusien och Kanarieöarna har åtta var. Katalonien och Madrid har flest dödsfall med sex respektive tre dödliga olyckor. 

Så här långt har 224 olyckor rapporterats detta år. I dem har totalt fem personer förlorat livet. Två personer har dött i Zaragoza medan Barcelona, Valencia och Almeria alla har haft en dödsolycka var. 

Av de 13 personer som dog förra året var 11 män. Fem av dem föll till marken medan åtta krockade med eller blev påkörda av andra fordon. 

Krav om försäkring?

Nu vill det spanska trafikverket, DGT, se att landet inför ett krav som innebär att man behöver vara försäkrad för att köra elsparkcykel.  

Undersökningen har genomförts av Mapfre som är Spaniens största försäkringsbolag. Studien visar också att de största företagen som hyr ut sparkcyklarna i landet har tagit steg för att öka säkerheten. 

Dessa steg handlar mest om tekniska ändringar till själva sparkcykeln. Till exempel har däcken gjorts bredare för bättre kontroll och detektorer som ska varna för annan trafik har satts in både fram och bak.

De mest framstående företagen inom uthyrningen är Voi, Bolt, Lime och Link. Huruvida vi får se hårdare krav på deras verksamhet framöver återstår att se.