Galicienbaserade Inditex visar rekordsiffror under första halvan av 2023.
Vinsten har ökat med 40 procent och försäljningen med 13 procent.
Det spanska modebolaget Inditex har krossat sitt eget rekord och rapporterar en nettovinst på drygt 2,1 miljarder euro mellan februari och juli i år. Det är 40 procent mer än samma period 2022. Det är första gången som Inditex, vars flaggskepp är modekedjan Zara, har en vinst som är högre än 2,5 miljarder euro under årets första hälft. Detta trots att företaget har sänkt takten på sina prisökningar.
Försäljningen har ökat globalt med 13,5 procent och nådde en siffra på 16,851 miljarder euro, även det ett rekord. Företagets bruttorörelsevinst gick upp med 15,7 procent och motsvarar lite mer än 4,6 miljarder euro samtidigt som rörelsevinsten ökade med 30,2 procent och kom upp i 3,25 miljarder.
Inditex, som är baserade i Galicien, driver fler än 7 200 butiker i 93 länder runt om i världen.
“Resultaten för årets första sex månader visar hur vi utnyttjar talangen i våra arbetslag. Vårt engagemang för kreativitet, kvalitet, kundupplevelse och en noga framtagen plan för ökad hållbarhet utgör en strategi som tar företaget till en ny högre nivå”, säger företagets VD Óscar García Maceiras.