I februari ökade priserna på mat med 5,3 procent.
Det är den lägsta noteringen på två år och beror främst på billigare grönsaker och mjölk.
Inflationen på matpriser fortsätter att vara en svår nöt att knäcka för den spanska ekonomin. Men i februari noterades betydligt mindre prisökningar än månaden innan. Enligt uppgifter från spaniens nationella institut för statistik (INE) som släpptes i slutet av förra veckan låg den genomsnittliga prisökningen på mat på 5,3 procent, den lägsta noteringen på två år. Det beror framförallt på sjunkande priser på grönsaker och mjölk.
Den totala årliga inflationen var i slutet av februari nere på 2,8 procent. Den lägsta nivån sedan augusti 2023. Det är en konsekvens av den minskade inflationen på mat och att energipriserna går ner. Exempelvis har priserna på naturgas störtdykt samtidigt som mängden förnybar energi ökar. Det är första gången på sex månader som Spaniens inflation ligger under 3 procent.
I början av året plockades några av regeringens åtgärder för att hjälpa spanska hushåll med de stigande priserna bort. Under januari fick detta inflationen att gå upp med 0,3 procent och nå 3,4 procent. Under februari stannade priserna dock av mer och inflationen sjönk med 0,6 procent.
Flera matvaror ökar fortfarande
Medan vi såg en klar minskning av priset på baljväxter och mjölk så ökade många andra matvaror i pris. Allra mest gäller det – även denna månad – olivoljan. Priset fortsätter att skena och ökade förra månaden med 67 procent jämfört med samma period 2023. Sedan januari 2021 har priset gått upp med 190 procent.
Utöver olivolja kunde vi se klara uppgångar på fläsk (11%), färsk frukt (9%), lammkött (8%) och potatis (7%).
Spaniens finansminister, Carlos Cuerpo, menar att reduktionen i inflationen under februari visar “kapaciteten hos den spanska ekonomin att skapa den högsta tillväxten bland jämförbara EMU-länder samtidigt som man håller priserna nere och skyddar de mest utsatta.” Han säger också att den ihållande minskningen av inflationen “möjliggör för köpkraften hos spanska hushåll och företag att bli bättre”.