Vi tog en sväng till en av Madrids förortsbanor, gokartbanan DR7 utanför Tarancon 40 minuter sydöst om Madrid tillsammans med Alex Postmans team ALC Motorsport.

Av Jonas Calson. Foto: Juan Jo Avino

Tanken var att bekanta oss med den nya banan dagarna innan söndagens race, testköra den nya Kosmic-karten och även få rejält med varv i kroppen. Till denna tävling beslöt vi oss för att låta Alex köra i Senior 125cc kategorin som är en klass mer anpassad för hans körstil. Inga växlar, broms på bakhjulen och den största fördelen var att alla i teamet kör i denna klass.

Alex mekaniker Sergio har en otroligt viktig roll vid varje race. Han agerar inte bara mekaniker, men även coach och stöttar Alex med det han behöver.

 

Det innebar att vi lättare kunde ta del av datan från de andra förarnas kartarna och på så sätt, optimera Alex körning och se var han tappade jämfört med de bästa ute på banan.

Annons

Väl uppe i Taracon på torsdagskvällen tog vi oss direkt ut till gokartbanan och gjorde en ”track walk” för att bekanta oss med denna mycket udda bana, som såg ut som om den var ritad av en 3-åring i sandlådan med obegränsat mycket fantasi. 16 kurvor, 2 rakor, inget gräs eller grus i avåkningszonerna. Bara ren åker med stora stenar och röd packad jord. Skulle det ske en avåkning så skulle underdelen av chassit säkerligen få sig en rejäl ”avhyvling”.

Det var även en rejäl höjdskillnad vilket gjorde denna bana till en av Spaniens mest tekniska banor och väldigt svårkörd. Nya karten inspekterades och vi fick en mycket bra känsla innan vi äntligen fick oss en god natts sömn. Tidigt på fredag morgon var vi snabbt åter på banan för att äta frukost, ha teammöte, köpa nya däck och gå igenom dagens träningspass.

Alex körde totalt 9 pass under fredagen och teamet hade fullt upp mellan passen med att anpassa karten efter Alex önskemål och stötta honom genom att analysera data från kartanas dataloger och se på gopro-filmer från hans körning. Vi avslutade dagen med en riktigt god pizza inne i Tarancon.

På lördagen körde vi ut till banan igen och fortsatte där vi slutade dagen innan. Nya däck, nya tag och Alex tider fortsatte att förbättras då han kände sig mer och mer bekväm med karten och nya banan. Dock hade han fyra tiondelar upp till top 5-förarna vilket vi hoppades han skulle hitta till söndagens tävling. Alex tävlar för ett spanskt stall som heter ALC Motorsport, där alla mekaniker bara talar spanska. Hans teamkompisar kommer från Spanien, Japan, Ukraina, Holland och Polen. Gemensamma språket bland denna skara tonårspojkar är engelska.

I teamet finns det alltid färdigblandad bensin, någon som är snabb att byta däck på fälg, reservdelar och mycket kunniga mekaniker. Det känns tryggt, för på så sätt kan Alex fokusera på det han är bra på. Och hans pappa kan fokusera på att låta bli att pilla på sånt han aldrig varit bra på (att mecka motorer). Alla förare har var sin mekaniker som dels skruvar på karten, byter däck, tankar, kör ut karten till startplattan, sköter tidtagningen och peppar från depåmuren.

Första loppet i Senior 125 på ny bana

Efter flera intensiva träningsdagar på DR7 var det äntligen dags för Alex att köra sitt debutrace med sin nya Kosmic Senior 125. Söndagsmorgonen började med förarmöte där tävlingsledningen till detta lopp berättade om viktiga tider att passa och förhållningsregler på de olika momenten under dagen.

Mycket att hålla reda på. Efter ett snabbt träningspass på gamla däck så bytte vi till färska nya däck på Alex kart och peppade honom inför  valet. 10 varv och snabbaste föraren tar poleposition till första loppet (av två) för dagen. Alex hade som ambition att kvala in bland top 15 och ta rygg på en av sina stallkompisar för att få slipstream*. Det innebär att man kan tjäna några tiondelar genom att ligga bakom en snabbare förare som får agera dragare och på så sätt minska luftmotståndet framför Alex. På de spanska gokartbanor som har långa snabba rakor är detta ett otroligt viktigt verktyg att använda sig av när man vill hänga med en snabbare klunga eller få ett bättre slagläge för omkörning.

Men i sin iver så tappade Alex bort sina teamkollegor när alla dundrade ut på banan. Han hamnade bakom en betydligt långsammare förare som inte gjorde livet lättare. Alex körde några varv men fick aldrig till det på de nya däcken. Han backade av gasen och inväntade några snabbare förare att ta rygg på, men de dök aldrig upp. Så kvalet blev inte som vi hade hoppats. Alex kvalade in på en 18:e bästa tid (0,5 från ledaren) av 25 förare på morgonen. Skillnaden mellan P1 och P20 var 0,8 sekunder vilket säger en hel del om vilket otroligt tufft startfällt det är här i Spanien. Minsta lilla felplacering i en kurva eller för sen inbromsning lägger på 1-2 hundradelar på kvaltiden och på så sätt förstör kvalet. Men Alex laddade om batterierna med en banan, en snickers och mycket vatten.

Siktet för första heatet var att dels överleva första kurvorna efter start och sedan försöka klättra upp så som han gjort så många gånger förr (där av smeknamnet Postman). Starten gick mycket bra och Alex tappade inga placeringar. Han låg stadigt bakom en klunga förare som bröt sig loss från de förare längre bak i fältet. Alex gjorde flera riktigt snygga och vågade omkörningar, tog 2-3 placeringar men blev lika snabbt omkörd vid nästa kurva. En stenhård fight ute på banan helt enkelt. På varv 8 av 20 så stängs plötsligt motorn av och Alex blir tvungen att sakta ner rejält för att kunna starta om sin kart.

Alex går i mål på en 12:e plats och känner sig väldigt nöjd med dagen.

Dom intagna placeringarna gick upp i rök och han låg nu nere på en 23:e plats. När väl han fick fart på maskinen igen, så växte hornen rejält och Alex flög fram. Många förare mot slutet av loppet var riktigt trötta och det var här Alex visste att han kunde plocka några placeringar. Alex krigade sig genom fältet och på sista varvet var han åter uppe på 18:e plats igen. Väl inne i teamtältet började mekanikern febrilt leta efter felet på Alex kart och vi tog beslutet att byta ut hela kabelstammen, då det troligtvis blivit knas i någon av kablarna till styrsystemet för motorn. Finalloppet för dagen gick betydligt mycket bättre. Alex höll sin placering in i första kurvan och gjorde sig så bred som möjligt för att inte släppa förbi någon.

Men i det trånga kurvpartiet ut på bakrakan blev det väldigt stökigt och flera kartar krokade ihop framför Alex. Som en ål, slingrade han sig förbi getingboet och var plötsligt uppe på en 15:e plats. 19 varv kvar att köra och Alex hittade en mycket bra rytm i sin körning och plockade flera placeringar. Målet var att ta sig till top 10 vilket vi båda tyckte var fullt möjligt med tanke på vilken enorm fart han hade i karten i första tävlingen. 4 varv från mål så var han uppe på 11:e plats med slagläge för att överta 10:e platsen. Men en snabbare förare kom bakifrån och förstörde den möjligheten. Alex petades ner till 12:e plats och sen tog varven slut.

En lycklig Alex parkerade sin kart i parc ferme och fick beröm från flera av förarna, samt sina mekaniker för en snygg uppkörning. Hemresan på söndag eftermiddag till Marbella var lång och det kändes otroligt skönt att äntligen få komma hem och sova i sin egen säng. Att tävla i den spanska serien är tufft, väldigt tufft men samtidigt väldigt lärorikt på alla sätt. En sak är säker, det var enormt kul att få tävla i Tarancons sandlåda.

Vi som jobbar med Alex skulle aldrig komma så här långt ut i motorvärlden utan stöttning av våra sponsorer, samarbetspartners och familjer. Ett stort tack för all er support och för att ni tror på Alex och gör detta möjligt. Den 11 Juni kör Alex sitt nästa race, då norr om Madrid på en bana som heter Kotarr.

Till dess, följ Postman på postmanracing.se eller på hans instagram: alex_postman_calson.

Vad är en ”Slipstream”?

* Slipstream är ett aerodynamiskt fenomen som man använder sig av mycket inom motorsporten, speciellt på banor med långa snabba partier. Det innebär att det fordon som ligger först skapar i höga hastigheter ett undertryck bakom sig, som i sin tur ger lägre luftmotstånd för den som ligger precis bakom som då behöver använda mindre kraft för att uppnå samma hastighet. Detta gör att det bakomvarande kart kan bygga upp en högre hastighet än det framförvarande och då köra om. Slipstrim kallas även för ”vindskugga.