Uppskattningsvis 15.000 svenskar reste till Kanarieöarna under senaste jul -och nyårshelgen. Tillsammans med Dan Eliasson. Turistnäringen på öarna var glada för varenda turist som kom. Den 20 januari var det 65 år sedan den första svenska charterkärran tog mark på Kanarieöarna. Av Ola Josefsson

Det är affärstidningen El Economista.es som uppmärksammar att det den 20 januari var 65 år sedan. Tidningen konstaterar att rekonstruktionen av turismen på Kanarieöarna bör inledas med turister från iberiska halvön, Tyskland och Norden.

Historiskt har Norden och svenskarna älskat Kanarieholmarna utanför Nordvästafrikas kust. Om det nu tar knappt fem-sex timmar med flyg tog det 24 timmar tidigare.
Den 20 januari 2021 var det 65-årsjubileet för den första charterflygningen till öarna från Malmös klassiska flygfält Bulltofta.
Det var då som biskopen startade ett korståg mot topless-badande svenskar kvinnor.
1964 uttryckte sig biskopen på följande sätt:
– Vad får våra goda församlingsbor se på stranden? Inte bara vågor och vita stränder utan även skamlöst beteende…

I januari 1956 arrangerades den första flygningen till Teneriffa. Den krävde flera mellanlandningar och en övernattning i Tanger.

Dåligt väder orsakade också avbrottet av lunchen som var planerad att serveras mellan Malmö och Zürich. Och under mellanlandningen i Barcelona bröt en snöstorm ut. För att kunna flyga vidare var passagerarna tvungna att få bort snön från planet.

Väl framme välkomnades svenskarna av borgmästarna i Puerto de la Cruz och Santa Cruz de Tenerife. Året därpå började flygningarna till Gran Canaria, där Las Canteras-stranden och nattlivet lockade.

Under 1960-talet ökade antalet charterpassagerare från Sverige stort. Från 66. 078 år 1960 till 503.580 år 1969. En ökning med hela 672 procent. År 2000 reste två miljoner svenskar till ”holmarna”.

Nu hoppas myndigheterna på öarna att svenskarna ska vara i främsta ledet när turismen väl börjar återhämta sig, skriver tidningen.

På tal om charterflygets historia
Själv var jag med och skrev historia i januari 1970. Då arrangerads den första charterresan på prov till Lanzarote. Det var norska Saga resor tillsammans med Atlas som skulle öppna upp Lanzarote som nytt resmål.

94 resenärer, varav hälften steg på Braathens S.A.F.E. Boeing 737 på Oslos gamla flygplats Fornebu och övriga vid Malmös klassiska flygfält Bulltofta.

Vi landade på Gandoflygplatsen på Gran Canaria dit flera hade bokat resa medan en mindre grupp for vidare till Arrecife på Lanzarote med ett litet plan via Fuerteventura.

I Puerto de la Carmen på Lanzarote fanns det vid tidpunkten bara ett hotell, Fariones, där vissa resenärer tog in. Övriga bodde i nybyggda tvåvånings bungalows mitt emot.

Det fanns bara en liten affär, ungefär som ett hål i ett hus. Där gick det nödvändigaste att köpa.
Atlas guide på Lanzarote var Marianne Kazamer. Henne kom vi senare att träffa både i Los Cristianos på södra Teneriffa som i Agadir, Marocko. Under 14-dagarsresan till Lanzarote fanns det utflykt på programmet till en annan by på ön.

Som liten knatte på tre år var det en fantastisk strand som bredde ut sig i Puerto de la Carmen. Mina föräldrar bokade ny resa till Lanzarote 1972 med Atlas.

Själv återvände jag till Lanzarote vid flera tillfällen.