Kör du från Alicante på Costa Blanca mot Solkusten och Gibraltar är trafikljuset i Rondakrysset, söder om Marbella, det första du möter. Här tar det stopp. Men nu ska det bli ändring på det. Spaniens kanske största flaskhals eller trafikpropp utmed Medelhavet håller för närvarande på att byggas bort. Eller grävs ned för gott… Av Ola Josefsson
Nedgrävningen av gamla N-340 genom San Pedro, med ytterligare två trafikljus, kommer att innebära störningar i trafiken. Inom kort blir det stopp i båda färdriktningarna. 60.000 motorfordon passerar i genomsnitt genom San Pedro varje dag, blir det närmaste året hänvisade till genomfartslänken söder om tunnelbygget.
Projektet inleddes för två år sedan av Näringsdepartementet, Ministerio de Fomento. Fram tills nyligen har det handlat om att planera och anlägga nya färdvägar och alternativa länkar genom San Pedro. Tunnelbygget beräknas ta ett år.
Budgeten är satt till 60 miljoner euro och omfattar byggandet av en nästan kilometerlång tunnel som löper genom San Pedro mellan kilometerskyltarna 169,26 och 175,16 kilometer. Under vägarbetet kommer en alternativ rutt att öppnas söder om den gamla riksvägen N-340. Den förbinder rondellen Petunias vid Rondakrysset med kvarteret och affärscentret El Ingenio, på andra sidan om San Pedro med riktning mot Cádiz.
Vice borgmästaren har åtagit sig att träffa invånarna i San Pedro för att förklara den tillfälliga trafikplanen som har utvecklats av stadsfullmäktige ”för att inte stänga kommunikationen mellan nord och syd”, som han uttrycker det.
Fram till nu har det funnits tre anslutningar till gamla N-340 genom samhället; avenida de El Rocío, El Ingenio och rondellen Las Petunias. Under sommaren 2009 kommer vägarbetet att föra med sig störningar i trafiken, menar vice borgmästaren som önskar att betalmotorvägen ovanför San Pedro borde bli gratis under byggtiden något som Partido Popular har föreslagit.
Tunnelprojektet genom San Pedro Alcántara i Marbella har varit omdiskuterat i många år och dragit ut på tiden. Vem som ska betala vad, förslag på vägsträckning, anbudsförfarande och förslag som blockerats av antingen Junta de Andalucia eller Marbella kommun har gjort att ett mycket angeläget projekt har skjutits på framtiden.
Den som tar sig en sväng förbi San Pedro kan i dessa dagar konstatera att det äntligen börjar hända något. Nya avfarter, provisoriska vägar, staket och stängsel möter förbipasserande.
När ska projektet vara slutfört och hur ser det ut? Med ett antal obesvarade frågor tog Svenska Magasinet kontakt med den som bör veta. Carlos A. Puertas Cuéllar är teknisk direktör vid Marbella kommun och sitter på kommunhuset i San Pedro Alcántara vid Plaza de la Iglesia. Något exakt datum när tunneln ska stå klar får vi inte, även om Carlos A. Puertas Cuéllar hoppas på ett definitivt slutdatum någon gång i slutet på 2010.
-Det har blivit en hel del förseningar och vi kan egentligen inte säga exakt när projektet ska vara klart. Faktum är att kommunledningen just idag sitter i möte med projektbolaget för att lösa nya problem som uppkommit.
Carlos A. Puertas Cuéllar talar om grundvattenproblem och att få bort eventuella översvämmningshot. Samtidigt måste basstrukturen under mark i form av dagvatten, avloppsvatten och placeringen av dricksvattenledningar få sin lösning.
Han visar oss samtliga ritningar över projektet och efter en stund har de flesta frågetecken rätats ut till utropstecken.
”Här vid Guadalmina golfbana anläggs avfarter för lokaltrafik in till San Pedro. Det blir ytterfilen, de övriga filerna leder mot Marbella. Detta blir enda avfarten innan Ronda-rondellen om du kommer från Estepona”, säger Carlos A. Puertas Cuéllar och pekar med fingret.
Det är vid Guadalmina golfbana som vägen kommer att dela sig. Trafik mot Marbella fortsätter rakt fram och genom tunneln, lokal trafik in mot samhället San Pedro håller sig i ytterfilen. Utmed sträckan Guadalmina golfbana fram till Ronda-rondellen eller våra dagars Rondakryss kommer det i framtiden inte att bli någon ytterligare avfart in mot San Pedro. Denna del utgörs i stället av en snabb transportled till stora delar under mark.
-Rondakrysset försvinner och i stället blir det på- och avfarter med två rondeller på var sin sida om vägen. Våra dagars Rondakryss projekteras som en rondell och placeras en aning närmare mot havet. Sedan blir det ytterligare en rondell en bit längre upp på Rondavägen med anslutningar till bostadskvarteren i Nueva Andalucia och San Pedro samhälle, förklarar Carlos A. Puertas Cuéllar.
Av säkerhetsskäl blir tunneln endast omkring 970 meter. Helt felaktigt har många trott att tunneln ämnade börja eller sluta vid Rondakrysset. Men så blir det inte.
-Skulle tunneln bli över en kilometer lång måste den av säkerhetsskäl byggas i flera sektioner. Ovanför tunneln blir det grönområde och parkanläggning med lekplatser och caféer. På varsin sida om grönområdet blir det två filer för den lokala trafiken i samhället.
Vid Svenska Magasinets möte med Carlos A. Puertas Cuéllar framkom det inte när samtliga körfält genom San Pedro skulle stängas. Enligt den tekniske direktörens egna ord skulle körfilen mot Marbella förbli öppen för trafik fram till den 25 maj. Detta besked var i skrivande stund med reservationer.
-Dessutom planerar vi för en avlastningsväg söder om tunnelbygget. Det är vägen som går strax söder om den engelska skolan som kommer att lasta av trafiken. Genom att ta av vid Guadalmina golfbana eller Rondakrysset kommer trafikanter in på avlastningsvägen, förklarar Carlos A. Puertas Cuéllar.
Att vi börjar se ljuset i tunneln (!) är kanske en alltför tidig term att uttrycka sig i. Åtskilliga har hört av sig till Svenska Magasinet angående tunnelprojektet genom San Pedro i brist på information. Men faktum är att ritningarna ligger endast några musklick bort på nätet…
Samtliga ritningar på:
http://www.marbella.es/ayuntamiento/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=167&Itemid=417