Tågresorna mellan huvudstaden och Solkusten har ökat kraftigt de senaste åren.
Från och med idag kliver ytterligare en operatör in och ger ännu fler möjligheter.
Antalet höghastighetståg mellan Málaga och Madrid inleder året med nytt rekord. Det kommer inte bara innebära fler biljetter i båda riktningarna utan troligen även lägre priser.
Från och med idag, när företaget Ouigo börjar sin verksamhet, kommer det finnas upp till 22 avgångar i varje riktning om dagen. Det är dubbelt så många som för bara två år sedan.
Regeringens liberalisering av järnvägen innebar att Iryo och Avlo (Renfes lågpriståg) började förändra Málagas tågmarknad redan i början av 2023. Nu fortsätter revolutionen i och med att franska Ouigo träder in.
Renfe
Renfe fortsätter att vara den största operatören med 14 till 15 avgångar per dag. De är även det snabbaste alternativet men också generellt det som kostar mest (även om priset beror mycket på hur långt i förväg man bokar). De planerar nu en kampanj för att möta den växande konkurrensen.
Utöver dessa tillkommer tre lågpriståg (Avlo) som går varje dag mellan Málaga och Madrid. För den som vill åka tidigt på morgonen erbjuder dessa det bästa alternativet. Från Málaga kan man åka till Madrid klockan 05:48 och komma fram 09:03. I motsatt riktning går ett tåg klockan 06:06 och anländer 09:29. Dessa är dock de långsammaste turerna med sina 3 timmar och 15 minuter.
Iryo
Italienska Iryo har näst flest resor mellan huvudstaden och Solkusten med fem om dagen i båda riktningarna. Priserna är generellt desamma eller något lägre än Renfes men det varierar mycket på hur uppbokade de är. Restiden är 2 timmar och 47 minuter.
Iryo fokuserar mycket på kvalitet och komfort och strävar efter att erbjuda ett bra gastronomiskt utbud.
Ouigo
Från och med idag kör alltså även franska Ouigo sträckan. Det innebär ytterligare två avgångar i varje riktning och totalt 14 000 biljetter varje vecka. Resorna kommer att ta mellan 2 timmar och 48 minuter och 3 timmar.
Ouigos priser kommer att vara de lägsta på marknaden. Till att börja med fanns det biljetter för så lite som 9 euro och under resten av januari och februari ligger de mellan 13 och 25 euro, beroende på dag, enkel väg.
Kommer att öka mer
Antalet resor mellan Málaga och Madrid kommer att växa ännu mer. Alla operatörerna har viss marginal för att erbjuda fler dagliga resor. Renfe och Iryo har redan ökat antalet avgångar under populärare tider på året, som påsken och under delar av sommaren. Ouigo, som dessutom har klart flest platser i sina tåg, vill inom kort öka till tre resor om dagen.