Lidl firar 30 år i Andalusien 2024. 

Därför öppnar man inom kort fem nya affärer samtidigt som man fortsätter att samarbeta nära med regionens leverantörer. 

Lågprisvarukedjan Lidl ska utöka sin satsning på andalusiska varor med målet att köpa produkter för 250 miljoner euro från regionens leverantörer. Det tyska företaget har redan ökat summan för sina inköp från Málagas jordbruk med 40 procent.

Lidl har blivit den största plattformen för internationaliseringen av regionens produkter. Ungefär 80 procent av varorna de köper från provinsen exporteras till omkring 30 olika länder. Det innebär drygt 1,6 miljarder euro i intäkter för Andalusiens företag. Oljor och bakverk står ut bland produkterna. 

Försäljning inom Spanien

Dessutom görs drygt 26 procent av Lidls inköp för den nationella marknaden i Andalusien vilket betyder att man köper produkter för mer än 1,95 miljarder euro från regionens producenter. 

Framförallt köper man frukt och grönsaker som under det senaste finansåret stod för 75 procent av totalen. Inköp av tomater, paprika, potatis, citrusfrukter och mycket mer gör Lidl till Andalusiens största kund när det gäller frukt och grönt. 

Alla dessa siffror menar företaget “svarar upp mot Lidls starka stöd till producenterna i området som har lett till en ökad närvaro av dess varor på nationella och internationella hyllor”. Vidare säger man att det har tillkommit närmare 1 000 nya varor från Andalusien till sortimentet, bland annat frukter och grönsaker, oljor, mejeriprodukter och ostar, viner och kött. Många av dem säljs året om medan vissa säljs beroende på säsong. 

Under det gångna året har Lidl samarbetat med fler än 100 andalusiska leverantörer som utgörs av både stora och mindre företag. 

Fem nya butiker

Lidls butiker har funnits i Andalusien sedan 1994 och idag anställer man ungefär 2 300 personer i över 130 affärer och tre centrum för logistik (i Granada, Sevilla och Málaga). 

För att fira 30 år i regionen och visa sitt åtagande till den har man avsatt mer än 20 miljoner euro i år för att öppna fem nya butiker i olika provinser. Fyra av dem kommer att slå upp sina portar innan året är slut. 

Robbie Eriksson

Robbie Eriksson