Den regionala tv-kanalen Canal Sur:s torn vid Málaga flygplats är för högt. Det hindrar flyg att starta mot havet eller landa från havet från den ena rullbanan.

Nu ska tv-tornet kapas till mitten.

Rullbanan som öppnade i juni 2012 ligger öster om den gamla.

I juni 2012 öppnade den andra start-och landningsbanan vid Málaga flygplats. Men den har hittills bara kunnat användas för flyg som landar från inlandet eller vid starter norrut.

Anledningen är ett tv-torn strax söder om rullbanan. Tornet mäter 42,37 meter och är ur säkerhetssynpunkt enligt den europeiska flygsäkerhetsorganisationen European Aviation Safety Agency för högt. Om vi lägger till markhöjden blir tornet 47,45 meter.

Nu ska tornet kapas till att bara bli 22 meter högt. 908.000 euro är avsatta för projektet som utförs av företaget Mantenia Servicios, skriver Diario Sur.

Det gamla Canal Sur-tornet är ett känt landmärke som syns på långt håll för den som kör på gamla N 340:an söder om flygplatsen.

Málaga flygplats huvudbana, (13/31) kan användas i båda riktningarna. Flyg lyfter och landar i regel alltid mot vinden.

Är det ostlig vind används bana 13, det vill säga flyg landar från inlandet eller startar mot havet.

Tv-tornet som tillhör Canal Sur ska kapas till hälften.

Start-och landningsbanan som invigdes 2012 (12/30) kan bara användas delvis. Bana 12 kan bara användas för inkommande flyg och bana 30 bara för avgående flyg.

Om huvudbanan skulle bli blockerad kan rullbana två bara användas delvis vilket skapar stora problem.

Med ett tv-torn som kapas till hälften så kan den andra rullbanan aktiveras med full kapacitet vid tillfällen då huvudbanan inte kan användas.

Den vanligaste vindriktningen vid Málaga flygplats är så kallad ”levante” ostlig vind. Det gör att flyg landar från inlandet och startar mot havet. Är det ”terral” vind från inlandet landar från från havet och startar mot inlandet.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.