Flygbolagen i Europa upplevde en tuff sommar. Strejk bland kabinpersonal och franska flygledare, pilotbrist, förseningar och inställda flyg har avlöst varandra. Flygsektorn som försöker pressa ned avgifter för att kunna erbjuda billiga biljetter har aldrig någonsin varit mer känslig. Av Ola Josefsson
Det finns inget som engagerar Spaniensvenskar eller andra resenärer så mycket som flyget. Oavsett om vi är mäklare, restaurangfolk, golfare eller övervintrare i Europas största pensionärsreservat så hänger allt på flyget. Stannar flygbranschen, stannar verksamheter på kusten.
Omkring 40 procent av flygen i sommar drabbades av förseningar, strejker eller blev inställda av andra orsaker. Eventuella kompensationer uppgick i skrivande stund i augusti till 1,7 miljarder euro varav 320 miljoner euro för Spanien.
Många semestersugna drabbades av försenade eller inställda flyg och hur du får kompensation för ett inställt flyg är viktigt att känna till (se artikel härintill).
Pilotbrist
Pilotbrist, teknik, väder eller trängsel i luftrummet gjorde att SAS fick ställa in omkring 700 flygningar enbart mellan april och juni. Och det fortsatte under juli månad. Det handlade om förinställda flygningar där orsaken var pilotbrist. I regel fick SAS-resenärer information i god tid och möjlighet att boka om sin resa så att de kom fram till sin destination.
För SAS berodde problemen delvis på dålig planering. Missnöjd personal vid dotterbolaget SAS Ireland som grundades 2017 har sagt upp sig på grund av dåliga arbetsvillkor. SAS drog igång bolaget på Irland för att sänka kostnaderna genom att betala lägre sociala utgifter.
Enligt SAS-ledningen var det enda sättet att möta konkurrensen på flygningar till Málaga. Med höga skandinaviska sociala avgifter kunde inte SAS konkurrera med flygbolag från andra länder som trafikerar på Málaga.
I norska Dagens Näringsliv gick SAS vice koncernchef och operativa chef, Lars Sandahl Sörensen, ut och sa att dålig planering och brist på piloter var orsaken till de många inställda flygningarna.
Turistdestination
Det blev en tuff sommar för Spanien. Inte minst för att landet är en stor turistdestination, världens näst största efter Frankrike i antal besökare och en stor del av dessa kommer med flyg.
Ett turistland som Spanien drabbas extra hårt vid förseningar eller inställda flyg. Strejker inom flygsektorn får en betydande inverkan på spansk ekonomi och turism säger Willie Walsh, vd i IAG-gruppen där Iberia, Vueling och British Airways ingår.
Walsh pekar även på strejker bland franska flygledare som under 2018 ökade med 300 procent jämfört med 2017. Under tre månader strejkade franska flygledare under nio av tretton veckoslut skriver nyhetsbyrån EFE.
Spanien med sitt läge söder om Frankrike drabbas extra när franska flygledare går ut i strejk. Flyg från Tyskland, Nederländerna och de nordiska länderna passerar franskt luftrum och det blir komplikationer vid franska strejker.
Lågprisflygbolaget Vueling är ett bolag som känt av flygledarstrejken eftersom de har sin bas i Barcelona som ligger nära Frankrike. En stor del av Vuelings flygningar går över fransk luftrum. Bolaget brottas även med personalbrist. Uppskattningsvis 2.700 flygavgångar och 325.000 passagerare drabbades till en kostnad av 20 miljoner euro det har kostat bolaget.
Kränker fri rörlighet
Flera flygbolag är på krigsstigen mot franska staten och vill att regeringen ingriper. IAG har tillsammans med lågprisflygbolagen Ryanair, Easyjet och Wizz Air hotat att dra Frankrike inför EU-kommissionen i det att de menar att franska staten medverkar till att kränka rätten till fri rörlighet med ständiga strejker.
Vid flygledarstrejker i Frankrike förbjuder franska myndigheter flygbolag att passera över franskt luftrum. Det betyder högre bränslekostnader för flygbolagen när de tvingas att ta omvägar till södra Europa i synnerhet Spanien.
Den franska senaten har erkänt att de har en viss del av ansvaret till problemet och att de orsakar en av tre flygförseningar i Europa. Samtidigt är strejk en grundläggande rättighet i unionen. Det ska bli intressant och se om EU vågar eller kan agera. Helt klart är att flygbolagen är trötta på ständiga förseningar och störningar i trafiken och hoppas att EU-domstolen ska döma Frankrike till att kompensera förlusterna.
Eurocontrol som övervakar luftrummet i EU meddelar att 16.000 flygningar mellan januari och juni år försenades eller inställdes på grund av strejker. Det påverkade två miljoner resenärer. 2005 har det varit 370 strejker inom flygsektorn på den europeiska kontinenten. Det motsvarar som om alla i flygsektorn lade ned sitt arbete under en månad.
Förutom strejker så har även brist på personal orsakat förseningar. Vid Barcelonas flygplats El Prat har flygledare protesterat mot dåliga arbetsvillkor och underbemanning. Nu har en överenskommelse nåtts efter att den internationella luftfartsmyndigheten IATA satt krav på EU att modernisera infrastrukturen. Flygbolagen betalar miljontals euro i avgifter för att använda flygplatser.
Enaire som ansvarar för luftfarten i Spanien rapporterar att flygförseningar räknat i minuter har över fördubblats under första halvåret jämfört med samma period ifjol. Sammantaget var det 47.000 minuters förseningar dagligen på samtliga flyg i Spanien, eller mer än 783 timmar, vilket är en ökning med 133 procent. Enbart under juli var varje flyg försenat med i genomsnitt 20 minuter.
Vägrar kompensera
Ryanair med huvudbas i Irland är ett annat bolag som tvingat se sin personal gå ut i strejk. I juli var det kabinbesättningen i Spanien, Portugal, Italien och Belgien. I augusti utvidgades det till Irland, Sverige, Tyskland och Holland. Bristfälliga arbetsförhållanden, låga löner och att bolaget begränsar den fackliga representationen ligger bakom strejker. Att bolaget har sin bas i Irland beror på lägre skatter och avgifter.
Under andra kvartalet ställde Ryanair in 2.500 flygningar och ytterligare ett tusentals under juli. Det kan jämföras med 23 för juli månad ifjol. Ryanair är det bolag som oftast och mest vägrar att kompensera de drabbade. EU-domstolen säger att det bara finns ”extraordinära omständigheter” som gör att bolaget inte behöver kompensera resenärer vid strejker.
På ögruppen Balearerna får Ryanair också kritik från konsumentorganisationen Consubal (Consumidores y Usuarios de las Islas Baleares). Anledningen är att Ryanair inte tillämpar och följer den nya lagen om 75 procent rabatterade resor mellan öarna och flygplatser på fastlandet som nyligen godkändes av regeringen.
Klagomålen strömmar in till konsumentorganisationen från invånare på ögruppen som har rätt till rabatten. Och Ryanair har fram till skrivande stund helt ignorerat beslutet från regeringen.
Den webbplacerade tjänsten AirHelp som hjälper drabbade flygresenärer mot en procentavgift menar att Ryanair ska kompensera resenärer med 33 miljoner euro. Visserligen är det bara en droppe i havet om vi tänker på de totalt 1,7 miljarder euro som begäras efter de 46.000 flyg som försenats eller ställts in första halvåret 2018. 164.8 miljoner resenärer har drabbats vilket är 2,9 gånger fler än 2017.
Under första halvåret 2018 hade 1,04 miljoner resenärer rätt till ersättning på totalt 319,5 miljoner euro, det är en ökning med 27 procent om vi jämför med hela fjolåret 2017.
Det är inte bara SAS Ireland och Ryanair som har problem med missnöjd personal. Även Lufthansa och Air France har drabbats av strejker när anställda protesterar mot försämrade arbetsvillkor.
Den alltid påläste journalisten Tomas Augustsson i Svenska Dagbladet/Näringsliv som följer flygbranschen skriver att fler inställda flyg är att vänta. Det är brist på piloter. De närmaste 20 åren behöver flygbolagen rekrytera 146.000 nya piloter enbart i Europa. Totalt i hela världen handlar det om 800.000.
Dyrare flygbiljetter 2019
Stigande oljepris, brist på piloter och ökad risk för handelskrig. Det pekas ut som orsaker till att priset på flygbiljetter väntas gå upp nästa år med cirka fem procent. Dessutom kommer flygbolagen i allt höge grad att ta betalt för olika extratjänster.