Om tio år har trafiken kollapsat på Solkusten. Nu krävs samordning mellan flyg och tåg och en ny järnväg med dubbelspår från Málaga till Fuengirola som förlängs till Marbella och Estepona i en första fas och senare till Axarquía och Gibraltarområdet.

Ingenjörerna har sagt sitt och är tydliga: Det går att bygga en ny tåglinje längs en viadukt över mark men ett tåg under mark mellan Málaga och Estepona med färre stationer än det nuvarande pendeltåget mellan Málaga och Fuengirola är det bästa alternativet.

Det första seminariet om en utbyggd järnväg på Solkusten rönte stort intresse.

Det var budskapet när Diario Sur arrangerade det första seminariet under temat ”Los Caminos del Tren Litoral”. Flera ingenjörer medverkade med insikt i kollektivtrafiken och hur man hittar lösningar.De experter som medverkade beklagar åren som har gått utan några som helst framsteg.

– Det är ett viktigt projekt för utveckling, livskvalitet och ekonomi, sa Ángel García Vidal, från ingenjörskollegiet i Málaga.

Negativa röster

Det höjs negativa röster att det är omöjligt att bygga en tåglinje längs hela Solkusten.

Tvivel har funnits tidigare. Som höghastighetståget mellan Madrid och Málaga att det var omöjligt att bygga en passage med AVE-tåget förbi Torcal. Det var omöjligt att bygga järnväg under engelska kanalen mellan Frankrike och Storbritannien. Nu finns det järnväg på båda ställena.

Det är myndigheterna som är mest skeptiska till en ny utbyggd järnväg längs Solkusten. Pendeltåget Cercanías har tretton miljoner resenärer om året. Många väljer pendeltåget på grund av närheten till flygplatsen.

Samspelet

Samspelet mellan flyg och tåg kan inte nog betonas. Därför krävs ytterligare en linje från Málaga och vidare till Estepona men även till Nerja. Längre österut ligger Almuñécar och Motril som också skulle vara en god idé att knyta ihop, enligt ingenjörerna.

Ingenjörerna förutspår en absolut kollaps på Solkusten om tio år om inte en lösning är på plats. Prognosen pekar på att flygplatsen når 30 miljoner resenärer.

Vid seminariet medverkade borgmästare som Ángeles Muñoz (Marbella) och José María García Urbano (Estepona) samt presidenten för hotellägarnas sammanslutning José Luque och Francisco Moya, språkrör för pendeltågsresenärerna.

Nattåg

Samtliga kräver också bättre tidtabell framför allt nattetid, fler avgångar och bättre punktlighet. Många är förvånade över att ett av Europas vanligaste turistmål inte har några pendeltåg nattetid mellan Málaga och Fuengirola.

Marbellas borgmästare Ángeles Muñoz säger att vi har en infrastruktur som inte täcker våra behov. Gamla N340 har ständiga trafikstockningar och AP-7:an är den dyraste betalmotorvägen i Spanien.

Esteponas borgmästare José María García Urbano säger att vi får inte ge upp, vi måste hålla lågan brinnande.

– Den ekonomiska, miljömässiga och sociala aspekten går inte att komma ifrån med 40 miljoner resenärer per år enligt en studie av Unicaja. Det bidrar till mindre stress, mer trygghet, ja flera positiva faktorer, säger provinsstyrelsens ordförande Francisco Salado.

Turistindustrins inverkan på statskassan överstiger tio miljarder euro vilket amorterar och gör investeringen lönsam.

Namninsamling

Nyligen tog Málagaprovinsens största dagstidning Diario Sur initiativet till en namnundersamling för ”Por un tren para la Costa del Sol”, För ett tåg för Costa del Sol.

Svenska Magasinet stöder initiativet där du kan vara med och medverka och skriva under ett upprop om ett utbyggt pendeltåg längs Solkusten. I skrivande stund har över 16 000 namnunderskrifter kommit in.

Läs mer: Skriv under upprop om utbyggt pendeltåg längs Solkusten

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.