Den spanska flygsektorn upplever ett stort ögonblick. Flygbolagen visar en stark post-pandemiska återhämtning med beläggningsnivåer som överstiger alla historiska rekord.

Samtidigt växer det regionala Asturiska flygbolaget Volotea som förväntas få fler linjer i och med sammanslagningen av Iberia och Air Europa.

Volotea är på väg in på börsen. Bolaget omsatte nära 700 miljoner euro 2023. Framöver kommer de att trafikera kort- och medeldistanslinjer som IAG avstår från med sammanslagningen av Iberia och Air Europa.

Ursprungligen startade Volotea i Katalonien men anses nu ha Asturien som hemmaplan. Den tidigare vd:n i Vueling, Carlos Muñoz, grundade bolaget för tolv år sedan.

Läs mer: Volotea gör anspråk på lediga flygrutter

Under 2023 var omsättningen 694 miljoner euro vilket var en ökning med 57 procent jämfört med 2019, och en ökning med åtta procent jämfört med 2022. Under 2024 förväntas omsättningen hamna på över 800 miljoner euro.

Från 11,3 miljoner resenärer för 2023 ökar antalet till 12,5 miljoner 2024. I Spanien handlar det om en ökning från 2,9 till 3,3 miljoner.

– Blir det ytterligare linjer efter sammanslagningen av Iberia och Air Europa förväntas vi växa ytterligare, säger vd:n i samband med en presskonferens i Lyon, Frankrike, där de redan har passerat Air France som största inom inrikestrafik.

Efter sammanslagningen av Iberia och Air Europa som förväntas vara klar i slutet på året måste bolagen avstå några linjer på grund av konkurrensen. Det är EU-kommissionen som ger grönt ljus till sammanslagningen.

Carlos Muñoz säger att Volotea är intresserade av att hyra in plan från Air Europa för att kunna trafikera de nya rutterna efter sammanslagningen av Iberia och Air Europa.

– Jag är medveten om att vi har konkurrenter som Ryanair och Binter som också vill komma åt fler linjer men vi är i en bättre position än det irländska flygbolaget och flygbolaget från Kanarieöarna.

Ola Josefsson

Ola Josefsson

Bevakar Solkusten och Spanien sedan 1994.