En sammanslagning mellan Air Europa och Iberia innebär att flera flyglinjer blir vakanta.
I och med att flygbolaget Air Europa blir en del av Iberia-gruppen tvingas de avstå från en del av sina rutter enligt Europeiska Kommissionens konkurrenslagar. Nu ger sig flera medelstora flygbolag in i kampen om de lediga linjerna.
Redan tidigare har Binter anmält sitt intresse och nu ger sig även Volotea in i jakten.
Företagets VD, Carlos Muñoz, konstaterade vid en sammankomst som organiserades av Grupo Hotusa att företaget har “intresse, engagemang och vilja” att hjälpa sammanslagningen mellan Air Europa och Iberia genom att överta några av de rutter som krävs för att affären ska bli verklighet.
Enligt källor till tidningen SUR innebär dessa övertaganden att sammanslagningen kommer att bli något utdragen och ta längre tid än beräknat.
När allt är godkänt kommer de flygbolag som tar över turerna att vara skyldiga att trafikera dem under en tid som kommissionen fastställer. Av den anledningen har andra flygbolag, till exempel EasyJet, valt att avstå för tillfället. Detta enligt deras chef i Spanien, Javier Gándara.
Volotea är baserade i Asturien och grundades av tidigare chefer pǻ Vueling. De började sin verksamhet 2012 och flyger främst mellan medelstora huvudstäder i Europa. Om de vinner kampen om de nu vakanta rutterna skulle de kunna öka sin omsättning avsevärt.