Försäljningen av fossila bränslen ökar i Málaga-provinsen trots fler el- och hybridbilar.
Bland förklaringarna finns åldrande fordon och den ökande befolkningen.
Man kan tycka att förbrukningen av fossila bränslen skulle minska i takt med att fler el- och hybridbilar säljs. Men så är det inte. Trots all diskussion om hållbarhet så är verkligheten att utsläppen ökat i Málagaprovinsen sedan pandemin.
2023 var året med näst högst utsläpp, bara efter 2019, under det senaste decenniet, enligt en rapport från korporationen för strategiska petroleumreserver (CORES). Under de senaste 12 månaderna såldes 803 496 ton bensin 95 och diesel A. Knappt 13 000 ton mindre än 2019.
När det gäller specifikt bensin 95 var 2023 det historiska rekordåret men en försäljning på 219 148 ton. Den tidigare högstanoteringen var från 2005.
Dieselbilar säljer klart minst av de alternativ som finns men fordonsflottan är så gammal att det fortfarande är det petroliumdrivmedel som säljer klart mest. Det finns en del data som tyder på att diesel kommer att minska i försäljning de kommande åren men mycket långsammare än man tidigare trott.
År 2023 såldes 13 877 ton mindre diesel än 2022. Detta år har också börjat med en nedgång på 8 procent under januari månad jämfört med ett år tidigare.
Försäljningen av bensin 95 fortsätter dock att öka. Men trots detta är den totala förbrukningen av de två drivmedlen på betydligt lägre nivåer än i början av 2000-talet. Det tidigare rekordåret var 2007 och sedan dess har förbrukningen gått ner med 97 174 ton.
Enligt Álvaro Fontes, ordförande för den andalusiska gruppen för återförsäljare av drivmedel (Agavecar), är förbrukningen tillbaka på samma nivå som före pandemin, även om försäljningen inte når samma siffror. Något som förklaras av de många ”lågpris”-bensinstationer som öppnat de senaste åren. “Marknaden har återhämtat sig ganska mycket generellt sett om än inte till samma nivå som före pandemin”, säger han.
Fontes väntar sig en lång och långsam nedgång när det gäller deras försäljning. Den ekonomiska tillväxten gör att den går upp just nu men snart kommer omställningen till elbilar och de som går på vätgas eller syntetiska bränslen innebära att den börjar avta. Han är dock säker på att det kommer att ta längre tid än vad politikerna vill och försöker få det till. “Vi påverkas mer av den interna konkurrensen i sektorn än av energialternativ, som har mer genomslag i media och politiken än i verkligheten”, betonar han. Han tillägger också att även om försäljningen av elbilar fördubblas så är siffrorna oerhört låga till att börja med.
Äldre fordon
Trots att marknaden fylls med miljövänliga alternativ förblir de fordon som används i Málagaprovinsen bland de äldsta i Spanien. De har en genomsnittsålder på 15 år och sju månader, enligt uppgifter från DGT. Dessa har en mycket högre förbrukning än moderna fordon. Av provinsens 1 407 209 registrerade fordon är 695 428 bensindrivna medan 688 303 går på diesel, endast 3 procent är elbilar eller hybrider.
Det råder fortfarande stor skepsis mot rena elbilar. De är väldigt dyra för en genomsnittlig privatkund och det saknas laddmöjligheter i provinsen, både offentliga och hos privata bostäder.
“Den första hävstången för att minska koldioxidutsläppen från fordonen, som vi behöver som samhälle och som EU kräver av oss, är att ta bort de äldsta fordonen ur trafik”, säger José Ignacio Moya, generaldirektör för Faconauto.
Logistik gör skillnaden
Antonio Ruiz, en affärsman inom bränslesektorn med företag i Málaga och Sevilla, pratar om en verksamhet som blomstrar och är starkt beroende av fossila bränslen: “Det finns ett fenomen som vi observerar, och det är att den verksamhet som har vuxit mest i Spanien är logistiken för online-köp. Bilarna som levererar varorna är nästan alla diesel. Leveransföretagen förbrukar mycket diesel eftersom allt mer köps på nätet.
Andra faktorer som Ruiz påpekar är den allmänna trenden att köpa lyxigare bilar, av typen SUV, som förbrukar mer. Samt den ökande turismen.
Ökande befolkning
Det finns ytterligare ett problem vad gäller att minska utsläppen. Den starka befolkningstillväxten i Málagas kommuner. Från 2012 till 2022 har det skett en demografisk explosion, både i centrala Axarquías, närmast huvudstaden (främst i Rincón de la Victoria, Vélez-Málaga och Torre del Mar) och i Guadalhorce.
Enligt det nationella institutet för statistiks (INE) demografiska prognoser kommer Málaga att vara den näst snabbast växande provinsen i landet, bara efter Madrid.
För många av dessa invånare finns inga kollektivtrafikalternativ, och de är beroende av bilen för att ta sig till och från jobbet. Det blir många kilometer per dag.